Löpning och skador - vanliga som vi ofta åker på

25 juli, 2015

Vanliga löpskador – och åtgärder för dig att känna till.

Benhinneinflammation

Så känns det: Smärta och ömhet längs insidan av skenbenets nedre del. Vanligtvis gör det mest ont 5 till 15 centimeter över den inre fotknölen. Ibland bara ont när du springer eller motionerar.

Orsak: Det kan bero på att benhinnorna blir överbelastade om du har fel fotställning och faller inåt när du sätter i foten. Det kan också bero på att du ökat din träningsmängd för fort, har dåliga eller fel skor eller springer på för hårt underlag. 

Så blir du av med det: Vila från löpning och motion som belastar underbenet. Stretcha musklerna på fram- och baksidan av underbenet. Byt skor när du är på bättringsvägen och skaffa skoinlägg som hindrar foten från att falla inåt. Spring på så jämnt och plant underlag som möjligt, undvik att springa på asfalt.

Ont i hälsenan

Så känns det: Börjar med att du känner stelhet i hälsenan. Efter ett tag blir den öm och därefter kan de verka i den, även när du inte tränar.

Orsak: Ofta beror det på att du har överbelastat hälsenan; tränat hårt eller ensidigt eller kanske på ett annat sätt än du brukar till exempel på nytt underlag. Det kan också bero på överpronation och att du inte har skor som kompenserar det.

Så blir du av med det: Vila från löpning. Rådgör med läkare, sjukgymnast eller naprapat om behandlingen. Skaffa hälinlägg till alla dina skor. Träna vadmusklerna genom att stå med främre delen av foten på ett trappsteg och långsamt sänka ner hälen och sedan gå upp på tå.

Läs  även: TIPS: Så håller du kroppen skadefri!

Hälsporre

Så känns det: Smärta i en punkt under främre delen av hälen mot fotens insida, alltså under trampdynan. Det gör ont att gå, framför allt på hårt underlag. Värst är de första stegen på morgonen.

Orsak: Du har tränat för hårt eller för mycket under en längre tid. Det kan också bero på att du löptränat på hårt underlag, som asfalt och att skorna haft dålig stötdämpning. 

Så blir du av med det: Vila från alla aktiviteter som får det att göra ont i hälen. Stretcha vaden ofta och skaffa hålfotsinlägg. Massera gärna foten så att blodcirkulationen ökar, men undvik det onda området.

Löparknä

Så känns det: Smärta på utsidan av knäet. Det kan i svåra fall kännas som en kniv in i knäet. Det kan också kännas på utsidan av låret. Smärtan ökar under löpningen, framför allt i upp- och nedförsbackar. Det beror på att en sena från låret glider fram och tillbaka över en benutväxt på utsidan av knäet. Om senan är för stel blir slemsäcken som smörjer knäet inflammerad.

Orsak: Det kan bero på många olika orsaker. Den vanligaste är stela muskler, senor och leder som rör sig i en felaktig vinkel. Men orsaken kan också vara fel teknik, olika långa ben, slitna skor, fel fotställning, för snabb ökning av träningsmängden eller distansen eller helt enkelt att du sprungit på lutande underlag.

Så blir du av med det: Om du snabbt tar tag i problemet innan det förvärras är du snart ute på banan igen. Men går inte symptomen över på ett par veckor, sök läkare eller naprapat. Vila från löpning. Stretcha sätesmusklerna och muskeln som sitter på utsidan av höften och fäster i knäet.

Hopparknä

Så känns det: Värken kommer oftast smygande. Det gör ont och ömmar nedanför knäskålen. Värken kan vara diffus eller så hugger det till när du går nedför en trappa eller backe. Kan även göra ont när du suttit länge med böjt ben.

Orsak: Du har överbelastat knäet så att knäskålens sena har fått små mikroskopiska bristningar.

Så blir du av med det: Vila från löpningen. Går inte besvären över vid vila - sök läkare för att få diagnos och behandling.

(Källa boken "Löpträning")

VIDEO: Runday - löpskolning Löpteknik
Läs även: Bålens betydelse för oss löpare

VIDEO: Som komplement till löpträningen är det bra att stärka upp bålen. Här kommer förslag på några övningar.

Av Allt om Löpning
info(a)alltomlopning.se
Foto: Martinan - Fotolia.com 

Den här artikeln innehåller en av Allt om Löpnings alla playlists från Spotify att ha i lurarna! Du kan även prenumerera på hela denna playlist direkt genom att klicka på Spotify-länken nedan.

Öppna spellistan

Taggar

Benhinneinflammationhälknäskador

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!