Lotta Rydström

Jag började löpträna våren 2005 - första "löpturen" skedde i otympliga aerobicsskor och var väl en si så där 150 meter lång. Jag grät när jag klarade att springa fem kilometer utan att stanna och när milen spräcktes var känslan obeskrivbar. Sommaren 2012 sprang jag mitt livs första marathon, sommaren 2013 planerar jag att spräcka ultragränsen. Är på tok för nyfiken för mitt eget bästa, men det har bland annat gett mig underbara stunder på vattnet i en kajak, hisnande fartvindar i en slalombacke och total förvirring på dansgolv. Fokuserar just nu på min träning inför #tjejmarathon och Lidingölopp – men klämmer säkert in ett och annat Midnattslopp och Tjurrus i år också.

Lotta Rydström

när stretchade du senast?

3 maj 2013 | Blogg – Lotta Rydström

Handen på hjärtat.

Hur ofta stretchar du som löpare? På riktigt? Inte den där tresekundersstrechen av höftböjarna och framsida lår direkt efter löpturen?

När tog du dig tid att stretcha igenom hela kroppen senast? När gav du dig själv lite bindvävsmassage?

Äsch, så länge jag är frisk så spelar det ingen roll. Jo - det gör det. Du förebygger framtida skador, du får bättre återhämtning, du får starkare och smidigare muskler - du blir en bättre löpare.

 

tips på trailspår

19 april 2013 | Blogg – Lotta Rydström

Jag har nya kompisar.

...och nu måste de testas såklart! Jag har i och för sig skogen och Ågesta runt hörnet men är nyfiken på andra trevliga löparvänliga ställen runt Stockholm. Där man kan blanda motionsspår, skogstigar och obanad terräng. Tja, i nästan vilken skog som helst så klart - men ös på med tips i alla fall.

Nackareservatet, Ursvik, Lidingö...?

Var springer du terräng?
Var trivs du?
Kan du ta dig dit utan bil?
Finns det ett litet fik/kiosk i närheten?

 

men solen sken i alla fall...

18 april 2013 | Blogg – Lotta Rydström

Det finns (åtminstone) två rundor i centrala Stockholm som är oerhört populära bland löpare - Norr Mälarstrand och Djurgårdskanalen. Den tidigare har jag sprungit på flertalet gånger - den senare enbart i samband med svunna Tjejmilar.

Gårdagens Djurgårdsrunda var solig - men blåsig. Herrejäklar vad jag slet i vindbyarna. Ibland kändes det som jag stog still eller möjligtvis åkte några steg bakåt. Förutom vinden var allt annat bara fel. Jag hade klätt mig för varmt, höger sko skavde, vänster vad var stel och öm, jag saknade musiken och hade glömt en hårsnodd vilket gjorde att håret flög ö v e r a l l t. Jag kände mig tung och stel, flåset var inte med mig och kroppen var seg.

Men jag kom ut.

Men jag sprang.

...och solen sken i alla fall.

 

#run4boston

16 april 2013 | Blogg – Lotta Rydström

Sicken tur att den där Grabben verkligen har snabba fötter. Det inträffade i Boston är overkligt, oförståeligt och bara så jäkla hemskt. Ett maratonlopp står för glädje och gemenskap. Inte ondska och splittring.

…men löpare är tuffa. Löpare har en speciell gemenskap. Ganska snabbt efter de första nyhetsrapporteringarna om svårt skadade och även dödsoffer så kom fler och fler uppmaningar på twitter – #run4boston. Spring för Boston.

Över hela världen springer nu löpare för att hedra alla som på ett eller annat sätt påverkats av smällarna under Boston maraton.

I dag springer jag för Boston. Varje steg. Gör du det också.

#run4boston

 

Nej, det hjälper inte de som direkt drabbats. Men det ger oss en gemenskap – en trygghet att vi är tillsammans. Att vi bryr oss.

Gilla Allt om Löpning på Facebook!