Marie Cnattingius

Bor i ett mindre samhälle i västra Småland. Delar hus med man och 2 barn. Började min hälsoresa efter småbarnsåren. Har främst satt min motivation/drivkraft/mina mål med träning genom att medverka på olika lopp. Några Tjejmilenlopp, Göteborgsvarv har det blivit. Allteftersom har olika skador satt lite käppar i hjulet, var därför angelägen att hitta en alternativ träningsform, förutom löpningen. Tränar nu Crossfit också som ett komplement! Försöker kombinera hälsa, kost, träning, familjeliv, arbetsliv på ett sätt som funkar för mig och min familj!

Marie Cnattingius

Förberedning pågår

17 oktober 2018 | Bloggar – Marie Cnattingius

Knappt 3 veckor kvar.
Nojjar nåt så fruktansvärt.. alla verkar förkylda runt omkring. Vill inte bli smittad! Har känningar knä och höfter (eller är det inbillning?!)

Helgen som var blev det milarunda. Kändes ok. Mörkerlöpning med pannlampa är rogivande !

Denna vecka blir det styrkepass ,och ett kortare mindre löprunda. Igår cirkelpass med ”endast ” kroppen som redskap. 7 olika övningar. 30 sekunder varje övning . Några sekunders vila mellan... upprepade 5 gr. Sög gött i benen efter det (och under tiden också ...)

Lördag tänkte jag dra iväg på löprunda på 20-24 km. Beroende på hur kroppen svarar .

Jag skriver ut massa intyg och info om New Yorkresan. Läser på om staden, planerar inför loppet och olika sevärdheter som ska hinnas med.

Kämpa på!

Redo eller ej...

11 oktober 2018 | Bloggar – Marie Cnattingius

Ja nu börjat det onekligen närma sig. New York marathon . Oavsett om jag är redo eller ej.
Vilket jag inte är. Denna sommar har varit fruktansvärd motig!!!! Varmt varmt och latmasken har slagit rot i mig.
I september (!!!!!) drog jag mig hårt i håret och bara gjorde det: Löpning, träning, bättre kost.
Och sent omsider infinner sig löpglädjen. Joggar på sakta, kör inga tuffa pass nu. Allt för att bara överleva maran.
Löpning är befriande , oavsett hastighet eller sträcka!

Nojjar skador , kläder, förkylningar .. . även om att jag inte ska hinna eller hitta till starten ... hämta nrlapp ? Hittar jag dit??? Finns det tillräckligt med toaletter på loppet? Är hotellet ok?? Hoppas på flyg går i tid... osv osv...pust pust..

I helgen som var, perfekt löpväder. 10-12 grader, vindstilla och mulet . Ett pass på nästan 31 km. Väldigt sakta . Men: inga större skavanker efteråt ,förutom lite känningar i vänster smalben yttersidan. Har varit ute och gått, känns ok. Crossfitpass i tisdags, kändes ok. Idag torsdag,så nu ska jag ut en sväng i nya löpskor. New Balance 860 V8. Den modell som följde med mig på maran i Frankrike och på Göteborgsvarvet.

Soligt och härligt nu, brittsommar delux.

Ha det gott!

Årets första Utmaning avklarad

21 maj 2018 | Bloggar – Marie Cnattingius

Så var Göteborgsvarvet avklarat. Var rent sjukt nervös innan. Ångest inför loppet rent av ...
Typ: de där långrundorna som inte blev av. De där extra kilona som jag inte gick ner . De där intervallpassen som jag skippade. Osv osv

Men väl vid startfållan tog jag ett beslut.
Det ska vara roligt att medverka här. Jag ska njuta, göra High five och lyfta blicken mot publiken!

Fruktansvärt varmt emellanåt, det gjorde nog också sitt.
Och det blev mitt långsammaste lopp nånsin.
Men: det roligast, varmast och bland det mest minnesvärda lopp nånsin!
Nu laddar jag om inför andra Utmaningar. Några smålopp framöver och i november stundar ju New York maraton.

Föll för frestelsen ...

11 maj 2018 | Bloggar – Marie Cnattingius

Som rubriken säger : på flera sätt föll jag...
1. Har varit på jakt efter bra vindjacka . Lite för snål för att spendera hur mycket som helst. Jackan kan ju endast användas under begränsad tid tidig vår / tidig höst... 3 nr av Aktiv träning+ vindjacka på köpet blev det. Pris totalt 149 kr. Och sa upp prenumerationen direkt efter 1:a numret kom till brevlådan typ..
2. I tidningen Aktiv träning skotest (maj 2018). Bäst i test New Balance 860 V8. Några dar senare hade jag beställt dessa skor... kanonpris visserligen på Sportshopen, men ändå... och visst skorna är UNDERBARA! Bra studs i stegen, bra på långrundor.
3. Ökat distansen på långrundorna för snabbt... i år igen... suck! Blir så trött på mig själv. Känningar i vänster smalben och knä hör att jag nu kommer att få bita ihop under Göteborgsvarvet . Så dumt! Låg lite efter i min löpträning efter skitvinter med emellanåt noll löpning några veckor och man kan ju inte träna ikapp!!!

Men men inte så mycket att göra åt nu.
Förra helgen sakta och försiktiga 17 km. På nygrusade vägar . Tungsprunget och slitigt i värmen !

Målet är att ta mig runt på Varvet utan alltför stor skada på kroppen.
Sen blir det att öka distans saaaakta. Tiden och farten kommer i andra hand.

Spring snyggt alla!

Sköldpaddefart

24 april 2018 | Bloggar – Marie Cnattingius

Helgen som var, var varm... i lördags mycket blåst, och då fanns inte tid för långrunda.
Men i söndags var jag lagom taggad. Typ...
Ryggsäck, flera småflaskor med vatten och diverse tillbehör. Dvs våtservetter, mp3 spelare och massa tilltugg i form av nötter, russin, torkad frukt och salta kex.
Det var typ 22-25 grader. Konstigt känsla. För typ 1 månad sen 12-15, minus!
Lugnt och fint. På grusvägar och långa backar. Gåpaus vid behov. Några selfiebilder, så klart!
Kändes ok typ hela vägen. Magen funkade hela tiden också. Men för lite vätska med. Så sista 2 km inget att dricka. Alltid knepigt med ”lagom packning ”.
Lite över 16 km. Inte snabbt precis, men känslan var god.
Nu väntar lite intervallpass, nåt längre pass veckorna framöver och sen Göteborgsvarvet som sagt.
På lördag tänkte jag köra 3 x 8 km. Dvs morgon, middag och kväll 3 pass . Lugnt och fint, men ändå stressa kroppen lite mer än normalt !
God löpning alla!

Gilla Allt om Löpning på Facebook!