Fråga experterna

Fråga experten

Jenny

Fråga mig om allt som rör löpning och personlig träning!

Mitt namn är Jenny Sunding och är Allt om Löpnings egna expert. Jag bor i Stockholm och har en kandidatexamen i idrottsvetenskap med inriktning mot träning och fitness från Brunel University i London. Till vardags arbetar jag även som personlig tränare och är frilansjournalist inom träning och hälsa. Dessutom är jag löpare med en kärlek till sköna turer i Jämtlands skogar såväl som till asfalten i Stockholms innerstad. Något som ligger mig varmt om hjärtat är att träna funktionell styrketräning, det gör mig både snabbare och starkare i spåren.

Victor

Victor Selin är utbildad naprapat samt är vidareutbildad i idrottsmedicin. Han har ett stort intresse för idrott och hälsa och Victor är oftast på Totalkropp som har sin huvudklinik vid Liljeholmskajen i Stockholm. Victor bedriver även friskvårds- och träningskurser. Han har tidigare jobbat inom ungdomsidrotten på fotbollssidan där mycket av den egna erfarenheten införskaffats. Vill du boka tid hos Victor så gör du det enklast här.

  • 26 / augDå och då känner jag ett sug efter att ge mig ut i spåren trots att jag kanske egentligen borde vila, vad gör jag?

    Då och då känner jag ett sug efter att ge mig ut i spåren trots att jag kanske egentligen borde ha en vilodag från löpningen. Kan jag då ta ett "återhämtningspass" istället för att vila? Hur ser upplägget på ett sådant pass ut, och gör det mig till en bättre löpare?

    Läs mer

  • 1 / majHar fått ont i vänster fot och det knakar i den när jag rör på den och gör ont

    Hej! Har fått ont i vänster fot och det knakar i den när jag rör på den och gör ont men går att springa med. Känner inget efter nån km och har inga problem med att springa 2 mil. Vad är det som är fel?

    Läs mer

  • 1 / majHur kan ett kostupplägg se ut för den som springer mellan 10 km till halvmara?

    Mitt namn är Erik Winell och jag är 19 år, från Linköping men bor och studerar under detta år i Hålland, alldeles intill Åreskutan. Mitt absolut största intresse är träning och rörelse men framför allt löpning. Jag har verkligen fastnat för att sätta det högra benet framför det vänstra i ett högt tempo. Dock så är jag inte aktiv i någon klubb utan sköter majoriteten av min träning på egen hand. Därför känner jag mig lite vilsen när jag läser om alla kostråd, träningstips etc. som finns. Har tidigare spelat fotboll och fått kostråd inom den klubben men dessa känns tyvärr lite inaktuella. Mina allra flesta träningspass brukar gå på runt 15km å ibland innehålla lite fartlek etc. men oftast kör jag i dagstempot... Jag brukar löpträna 4-5 ggr i veckan och utöver detta så har jag en ganska aktiv livsstil. Kombinerar detta med lite styrketräning med min egen kroppsvikt och andra spontana idrottsaktiviteter. Mitt personliga rekord på 10 km är 37:40, på 15 km 61:00. Vilopulsen ligger på ca 45 slag/minut. Tänkte därför fråga dig hur ett schysst träningsupplägg/kostupplägg kan se ut för en löpgalen 19-åring som vill springa så snabbt som möjligt på 10km - halvmaran? Just kosten är nog där jag känner att jag har minst koll, skulle vara glad om du kunde visa ett schystt upplägg där. Speciellt hur man ska äta de dagar man inte tränar, när hungern inte är lika stor?

    Läs mer

  • 14 / aprHar konstant smärta i rumpan som strålar ner i baksida lår, vad gör jag?

    Har konstant smärta i rumpan som strålar ner i baksida lår. Haft ischiasproblem tidigare, men det går aldrig över. Vad gör jag? Hälsningar Marie.

    Läs mer

  • 9 / aprÄr det någon mening för löpare att använda kosttillskott och viktbälte?

    Hej Jenny! Jag har löpt frekvent i snart ett år och tittar hela tiden på nya redskap för att bli bättre och har fastnat lite för viktbälte. Dock så har jag läst i några forum att det är förenat med en stor skaderisk då man "lurar" kroppen att man väger mer än vad man gör. Har du någon erfarenhet av viktbälte? Sen undrar jag om det är någon mening för löpare att använda kosttillskott eller är det bara onödiga pengar? Om inte, vad bör man satsa på för att i främja kroppen. Kan tilläggas att jag springer 3-5 mil i veckan fördelat på 3-4 pass.

    Läs mer

Gilla Allt om Löpning på Facebook!