Kicki Westergren

I ett år tjatade en f.d arbetskompis på mig att följa med henne till gymmet och träna. Jag vägde 85 kg och var totalt ointresserad av träning. Men efter de där året av tjat gav jag tillslut upp och gick med henne till gymmet och fastnade, det var i april 2010! I samma veva började jag med löpning och efter en total livsomvändning blir jag tokig om jag inte får röra på mig!

Kicki Westergren

Nytta med nöje!

31 januari 2013 | Bloggar – Kicki Forsström

Januari blev inte riktigt som jag tänkt mig, ur träningssynpunkt. Hade tänkt starta året hårt och utmana mig själv att springa minst 5 km varje dag på bandet, för att verkligen dra igång träningsåret.( Över jul och nyår tog jag ledig från träningen, det blev tok mycket god mat och choklad i mängder, säkert varje dag(!), så jag behövde sporra mig själv lite extra!) Startade upp året hur bra som helst för att sedan åka på en dunder förkylning och hela planen gick i stöpet..  Så det är bara att acceptera att det inte alltid blir som man tänkt och komma igen! Som tur är, är jag sällan sjuk och nu när vi dessutom går mot ljusare och varmare tider hoppas jag kunna komma igång ordentligt!

För att tagga mig lite extra inför tränings/löparåret 2013 hängde jag redan i december på i en utmaning där man ska skänka 1 kr/km till Cancerfonden under hela 2013, nytta med nöje lixom! Just januari blir inte den månad jag skänker mest pengar av alla månader på året, men med hela året liggande framför mig ska jag slå januari med råge! Jag kommer igen, lite starkare, lite bättre och utan förkylning!

Löpband VS Crosstrainer

28 januari 2013 | Bloggar – Kicki Forsström

Förr förra hösten när det började bli kallare ute skaffade jag mig en crosstrainer, är inte sugen på att springa ute i snö, kyla eller slask, så en crosstrainer borde bli bra för att hålla igång flåset i kombo med nåt spinningpass då och då. Ställde den framför TV:n och tänkte att det bli perfekt att träna samtidigt som jag ser på TV. Men crosstrainer är tråkigt, rent ut sagt skittråkigt, den väsnades oxå väldigt mycket och hela huset skakade när jag körde den och  tillslut började den samla damm..   

I höstas rekade jag på blocket efter ett löpband (som jag egentligen hade velat ha direkt från början, men snålheten bedrog visheten!) och hittade en rejäl och bra maskin som jag slog till på. Mitt första pass på den var ren eufori!! Vilken lycka, kunna springa hemma, när jag vill, vilket väder det än är! Ställer den bärbara datorn på en hylla framför och tittar på film samtidigt, det kan inte bli bättre!

Använde löpbandet på gymmet en del under förra  vinterhalvåret , men när dom vände maskinerna in mot spegelväggen slutade jag.. Vill inte se mig själv hela tiden när jag springer, dessutom ser man 360 grader av rummet, det som händer vid sidan händer oxå framför och alla rörelser runt i lokalen blir förvirrande och jag var rädd att jag skulle trilla av bandet av alla intryck som kom från alla håll. Stirrade maniskt ner på spegelbilden av mina fötter eller på displayen och det kändes som tiden segade sig fram.. Så på gymmet är crosstrainern en bättre vän!

Måtte det bli vår snart så jag vågar mig ut igen!

Hur det började

26 januari 2013 | Bloggar – Kicki Forsström

Jag har löptränat i perioder, egentligen i 20 år skulle jag tro, men perioderna utan löpning har varit betydligt längre än perioderna med... Har haft problem med mina knän som tvingat mig att sluta, samt att jag helt enkelt tröttat eller inte tagit mig tid.

Minns mitt första löppass jag hade för 3 år sedan. Skrev ut ett program som skulle ta mig från 0 till att springa 5 km på 12 veckor. Bestämde mig för att följa programmet till punkt och pricka för att inte falla i fällan och ta ut mig för mycket. Första passet bestod av uppvärmning, 1 minuts jogging, 5 min gång och ytterligare 1 min jogging. Det var långa minuter.. Flåsade som om jag sprungit ett helt maraton, hade blodsmak i munnen och hjärtklappning som en rädd hare. Men jag kämpade på, efter 12 veckor sprang jag 5 km utan uppehåll och var så nöjd! Dax att ta nästa steg, skrev ut nästa program som var att springa milen på ytterligare 12 veckor och det var en fantastisk känsla när jag orkade springa en hel mil utan att stanna!

Till våren ska jag springa mitt första lopp och gör min "loppremiär" på Göteborgsvarvet vilket jag verkligen ser fram emot!

Det första inlägget!

24 januari 2013 | Bloggar – Kicki Forsström

Vad spännande det ska bli att blogga här! Jag heter alltså Kicki och bor med min man och våra två barn i en villa på landet utanför Trollhättan. Träningen har funnits i mitt liv i snart tre år, fast promenader har alltid funnits, om man nu ska räkna det som träning.. Det är iallafall nån sorts rörelse, bättre än ingenting! ;)

Har växt upp med hundar, så promenaderna har inte alltid varit frivilliga(!) utan blev en del av min vardag, hundarna skulle ju ut, i alla väder! I höstat fick vi göra oss av med vår hund, han blev 13 år och för första gången sen 1987 har jag ingen hund.  Kanske skaffar vi en ny längre fram i vår, vi får se.

Det här med promenader är fortfarande en del av min vardag, jag går maniskt varje dag,  10 - 15 km brukar det bli, klarar inte av att vara stilla en hel dag, då kryper det i benen och jag känner mig halvgalen(!).  Har varit förkyld i 3 veckor nu och inte orkat med nån vidare träning, annat än mina promenader, men det har känts skönt att orka röra sig någonting iallafall. Enda gången jag inte kommit ut att gå, på flera dagar faktiskt, var förra året när jag åkte på influensan, då var jag död!

Har oxå varit dålig på att gå på gymmet, under en ganska lång tid nu, men har kört en del hemmaträning istället. Just nu är jag inne i en period där jag inte är så lockad av att köra rena styrkepass, utan vill hellre gå på gruppträning, men med min förkylning kom oxå den stora tröttheten, så jag har bara inte orkat.. men det vänder väl nån gång! Annars brukar jag köra spinning, step up eller core.

Over and out!

Gilla Allt om Löpning på Facebook!