Lotta Rydström

Jag började löpträna våren 2005 - första "löpturen" skedde i otympliga aerobicsskor och var väl en si så där 150 meter lång. Jag grät när jag klarade att springa fem kilometer utan att stanna och när milen spräcktes var känslan obeskrivbar. Sommaren 2012 sprang jag mitt livs första marathon, sommaren 2013 planerar jag att spräcka ultragränsen. Är på tok för nyfiken för mitt eget bästa, men det har bland annat gett mig underbara stunder på vattnet i en kajak, hisnande fartvindar i en slalombacke och total förvirring på dansgolv. Fokuserar just nu på min träning inför #tjejmarathon och Lidingölopp – men klämmer säkert in ett och annat Midnattslopp och Tjurrus i år också.

Lotta Rydström

fazer blogger boot camp 2013

19 mars 2013 | Blogg – Lotta Rydström

I lördags gick Fazer Blogger BootCamp av stapeln. Jag var med för fjärde, femte (?) året. Den här gången såg jag mest fram emot tre spinningpass för tre duktiga instruktörer. Till all tur var de utspridda över dagen och inte direkt efter varandra. Även om jag suttit på en spinningsadel betydligt längre tid än tre timmar är min uthållighet inte i den bästa form just nu.

Eftersom jag redan hade hundraåttio minuter spinning i benen bestämde jag mig för att söndagens löppass fick frysa inne. Jag hade fått min beskärda del av ben- och konditionsträning dagen innan. Även om man nu inte kan likställa spinning/cykling och löpning så är de bägge konditionstränande.

Ibland byter jag faktiskt ut ett löppass mot ett tufft pulsspinningpass. Det kan vara för variationen, humöret, motivation eller bara för att det finns så grymma instruktörer.

Du som löptränar, byter du ibland ut dina löppass mot något annat konditionstränande - eller håller du strikt på enbart löpträning? Ser du annan träning som alternativ eller komplement?

Foto: Fazer Blogger Boot Camp

progressiva intervaller

13 mars 2013 | Blogg – Lotta Rydström

Jag vet inte riktigt vad som hände. Förra veckan var jag märkligt tom på energi, orkade ingenting och hade inte lust med något över huvud taget. Mot slutet av veckan fick jag något mystiskt 48h-virus. Feber, ledont och allmänt vissen. Det gick dock över lika snabbt som det dök upp. Men orkeslösheten stannade kvar.

I går var så det ÄNTLIGEN dags för mig att testa på formen efter förra veckans lågvattenmärke. Jag har ju världens sämsta tålamod med löpband så jag bestämde mig för intervaller. Kanske inte det bästa alternatovet när man precis klivit över krönet - men det blev så nu.

Upplägget var progressiva 600-meters intervaller. Vid varje 200m så ökade jag hastigheten +0,2kmh. Tvåhundra meter är tillräkligt kort för att man ska orka ganska hög hastoghet innan man får peta på knapparna igen. Under normala fall så hade jag nog ökat 0,3-0,5kmh/intervall men nu kändes det ganska bra. Mellan varje intervall (dvs 3*200m) så joggade jag i komforttempo 400m. Enkla siffror att komma ihåg - det blir ju en hel kilometer tillsammans.

Det viktiga att komma ihåg med den här typen av intervaller är att hålla jämt tempo i alla intervaller. Ta inte ut dig på de två första för att sedan behöva minska ökningen/hastigheten på de följande.

Måste nog säga att detta upplägg är en av mina favoriter. Vilka intervaller är dina bästa kompisar?

Bilden: Tights/Skor/Tisha: Nike | Strumpor: Gococo |

arton veckor kvar

28 februari 2013 | Blogg – Lotta Rydström

Jag har nu startat min "officiella" resa mot det där långa loppet i juni. Inspiration för träningsprogram har jag tagit från marathon.se, lidingöloppsprogram och specialdesignat program för tjejmarathon:et. Jag utsäger mig inte för att vara expert - långt därifrån - men jag vet vad som fungerade inför förra årets mara och jag vet att jag nu behöver mer längd och mer backträning.

För att jobba vidare med bålstyrka och rehabövningar går jag ut ganska så lugnt i början av programmet för att senare lägga in tyngre och längre pass. Hoppas att det räcker.

Mitt program är på arton veckor och innehåller även några viloveckor där den totala distansen är betydligt kortare än vanliga träningsveckor. Programmet tar också hänsyn till eventuella resor och en och annan tävling under våren.

Nu ser jag fram emot att bocka av varje pass och tanken "one down, many more to go..." - för det är ju rackarns roligt att springa! Eller hur!?

 

det här med kompression...

23 februari 2013 | Blogg – Lotta Rydström

I fredags sprang jag dopad.

Nej då. Det gjorde jag såklart inte. Men jag testade för första gången att springa med kompressionstights. Kompressionsstrumpor har jag sprungit många gånger med tidigare - bland annat var det Gococos strumpor som fick mig igenom Jubelmaran förra sommaren - men jag har aldrig testat tights.

Främst använder jag kompressionsstrumpor vid långa pass eller för att påskynda återhämtningen.

När jag ramlade in på en webshop med på tok för bra priser på 2XUs tights kunde jag inte låta bli. Det där rackarns klickfingret! Hämtade ut paketet på väg till min date med löpbandet och självfallet var jag ju tvungen att prova. Fick mixtra en hel del innan jag tyckte de satt bra och var lite nojig över att de var så blanka, men väl på löpbandet försvann alla tidigare tankar. Himmelriket hade öppnat sig. Pigga, starka ben som sprang avslappnat. Halleluja-känslan var nära.

Okej, i ärlighetens namn så kan jag inte lovorda dem helt och hållet ännu. Jag måste ge dem några gånger till men än så länge är jag nöjd. Återhämtningen var för örvigt mycket snabbare än vanligt och jag hade inga som helst problem att kånka omkring på tunga garderober idag. ..inga problem med benen alltså.

Springer du med kompressionstights? Varför?

 

Gilla Allt om Löpning på Facebook!