Lotta Rydström

Jag började löpträna våren 2005 - första "löpturen" skedde i otympliga aerobicsskor och var väl en si så där 150 meter lång. Jag grät när jag klarade att springa fem kilometer utan att stanna och när milen spräcktes var känslan obeskrivbar. Sommaren 2012 sprang jag mitt livs första marathon, sommaren 2013 planerar jag att spräcka ultragränsen. Är på tok för nyfiken för mitt eget bästa, men det har bland annat gett mig underbara stunder på vattnet i en kajak, hisnande fartvindar i en slalombacke och total förvirring på dansgolv. Fokuserar just nu på min träning inför #tjejmarathon och Lidingölopp – men klämmer säkert in ett och annat Midnattslopp och Tjurrus i år också.

Lotta Rydström

löparrapportering

20 februari 2013 | Blogg – Lotta Rydström

Jag har suttit begravd i projektrapporteringar på jobbet. Både narrativa och ekonomiska - men börjar äntligen se ljuset i tunneln.

Det här med ekonomisk redovisning och bokföring fick mig osökt att tänka på rapportering för löpare. Jag bokför själv all min träning i Funbeat men vad använder du - och varför?

Smartphoneanvändare som man är så använder jag även ett gäng olika appar för min träning, bland annat RunKeeper och Funbeats egen app. Det är kul att få kartor, siffror och statistik.

Eller vad tycker du?

 

leve hjärtat

14 februari 2013 | Blogg – Lotta Rydström

Alla Hjärtans Dag. En dag som blivit mer kommersiell än dess uprungliga syfte. Jag skippar gelehjärtan (de är ju egentligen inte ens goda) och marabouhjärtan (håller mig hellre till kvalitetschoklad) och tänker mer på mitt eget hjärta i stället.

Låt hjärtat få jobba lite extra i dag. Upp med pulsen och flåset. Bygg kondotion. Bygg styrka. Kör några riktigt jobbiga intervaller så att hjärtat får jobba, bit ihop i tunga trappintervaller eller bara spring - för att du kan och för att ditt hjärta orkar!

Jag firar fjortonårig förlovningsdag med mannen i mitt liv, äter gott och kanske tar mig ett glas rött. Efter det blir det ingen träning förrän i morgon - hjärtat ska inte behöva jobba extra med alkohol i kroppen (om än bara lite).

Hur firar ni ert hjärta?

planeringsfreak? jag? näeh...

12 februari 2013 | Blogg – Lotta Rydström

Jag är egentligen ingen planeringsmänniska. Semestern blir oftast ad hoc och helgplanerna visar sig oftast på lördag morgon. Storhandling är inte riktigt min grej och jag lyckas (tyvärr) ofta med dubbelbokningar. På jobbet är jag organiserad ut i fingerspetsarna dock. Det skrivs listor, fylls i kalenderpåmminelser, läggs i pärmar och sorteras i absurdum. En balans som fungerar - förhållandevis.

...när det gäller min löpträning så är jag likadan - antingen vet jag inte ens hur länge, snabbt eller vart jag ska springa när jag kliver utanför dörren eller så har jag memorerat en utförlig intervallserie som ska utföras exakt på metern eller sekunden. Följer jag ett schema inför ett visst lopp så vet jag i och för sig flera veckor i förväg hur ett specifikt pass ser ut, men springer jag bara för nöjets skull så kan det bli nästan vad som helst.

Sommarens och höstens lopp närmar sig snabbare än vad man tror och det är dags att ta sig i kragen och få till lite ordning igen...

Kvällens löppass blir till exempel 3-2-1-intervaller med tre minuter strax över komfortzon, två minuter på ansträngande nivå och en minut i.. ja, fullt ös helt enkelt.

...men vi får väl se om planeringen håller.

PS) vill du läsa mer om intervaller? Kolla in Allt om Löpnings artikel!

Gilla Allt om Löpning på Facebook!