Caroline Rydh

Jag bor i Lerum utanför Göteborg med man och hund. Älskar att springa, helst i skogen och ju längre desto bättre! Har fastnat för ultra och har bla genomfört Swiss Alpine Marathon. Jag har provat på det mesta inom träning, från thaiboxning till Ironman, och på vintern blir det gärna längdskidor när vädret tillåter. Arbetar som apotekare och som personlig tränare, och leder gruppträning utomhus i Göteborg. Årets stora mål är Ultravasan 90 i augusti!

Caroline Rydh

Nikeoholic!

29 februari 2016 | Bloggar – Caroline Rydh

Sedan 2010 har jag sprungit i Nike Free, och för mig funkar de på allt, från 5 km till ultror. Så länge jag har haft dem på fötterna har jag klarat mig från skador, men då och då får jag för mig att byta skor och det har alltid lett till problem..

Inför Swiss Alpine Maraton tänkte jag att behövde mer dämpning. Nya skor av ett helt nytt märke plus att jag ökade på träningen för snabbt ledde till problem med benhinnorna och till ett rejält löparknä. Inte kul att halta sig igenom en bergsultra vill jag lova! Men dum som man är kunde jag ju inte låta bli att starta. Efter det är det bara mina Free som får sitta på mina fötter när det kommer till träning!

I torsdags var det dags för ett nytt tillskott i familjen, Nike Free Rn Distance. Ska bli spännande att testa dem framöver. Hade tänkt köpa ett nytt par Free 5.0 men tyckte inte att de satt lika skönt på foten som de här gjorde. Rn Distance ska ha lite mer dämpning än 5.0 men ända vara i stort sett samma sko, så det bådar gott. 

Förstår inte varför maken klagar på att jag har många skor? Men så länge det är löparskor så måste det ju vara ok eller hur?? 

 

Runners high!

28 februari 2016 | Bloggar – Caroline Rydh

Ibland händer det när man minst anar. Det där passet som man kommer ihåg länge, som man ler av att tänka på. Det där passet hade jag idag!

Dagen började med att klockan ringde vid fem, upp och jobba! Kom hem igen runt fyra och hade tänkt sticka ut direkt men var så hungrig så jag var tvungen att äta först. Och sedan fastnade jag såklart i soffan och var inte alls sugen på att springa! Men vid sjutiden hade jag samlat ihop tillräckligt med ork för att ge mig iväg. 

När jag skrev mitt träningsschema för 3 veckor sedan hade jag lagt in intervaller på bandet som dagens pass. Men jag hade skrivit så luddigt att jag hade ingen aning om vad jag skulle göra! Eftersom vaden strulat lite vid intervaller hade jag bestämt mig för att gå ut och jogga 8 km istället i lugnt tempo. 

De 2 första kilometrarna var fruktansvärda, jag kände mig febrig och ilamående och hade planer på att bryta och gå hem. Men när jag passerat 2 km hände något med kroppen. Steget blev lätt och jag sprang utan problem i 5.30 utan att bli särsklilt andfådd, normalt är det ett tempo jag får kämpa får att hålla någon längre sträcka. Kändes helt underbart och jag bara njöt, samtidigt som jag inombords undrade när väggen skulle komma. Men den kom aldrig! Var lika stark och pigg hela vägen hem. Så istället för 8 km lufs blev det närmare 10 km snabbdistans. Man måste ju ta tillvara ett par superben när de väl dyker upp!

Försöker hitta en orsak till varför det gick så bra just idag, men kan inte hitta någon. Egentligen borde det inte gått så bra, dåligt med sömn, upp tidigt och ätit för dåligt. Möjligtvis var det gårdagens ostbågar som gav turboeffekt? I så fall finns det ju anledning att äta ostbågar oftare!

Fick bli ägg- och räkmacka när jag kom hem, det satt fint! 

 

Skogsmys

26 februari 2016 | Bloggar – Caroline Rydh

Jag hade tänkt springa mitt pass ganska tidigt idag, men när jag gick upp var det rätt kallt och dimmigt. Men det syntes att det skulle bli en riktigt fin dag och jag hade lyxen av att kunna planera om dagen så jag sköt på det till lunch istället. Hann med att både dammsuga och skriva träningsprogram innan, en riktigt produktiv dag!

13 km stod på programmet idag. Hade ingen plan för vilken runda jag skulle utan stack bara ut. Visst tycker jag om att springa minutplanerade intervaller, men det bästa med att springa är ändå att bara ge sig ut en sväng och ta det som det kommer. Välja en ny stig man aldrig sprungit på, upptäcka nåt nytt längs vägen, njuta av solen efter allt mörker! Idag blev det en runda runt en sjö som heter Vällsjön, men som min man döpt om till Vältsjön efter mitt mindre lyckade försök att cykla MTB där...! 

 

Första hälften idag gick på en liten, teknisk stig där tempot var lågt, och andra halvan på grus/asfalt där det gick snabbare. Alltid skönt att kunna springa fortare andra halvan, även om det idag hade mer med underlag än ork att göra! Vaden höll sig tyst och lugn så det är nog så att det är tempot snarare än distansen som gör den grinig...

Provade mina nya kompressionsstrumpor från SOC som jag köpte på stadium igår, och de var riktigt sköna att springa i. Vet inte om det gör någon nytta men jag gillar känslan i alla fall! Köpte ett par svarta men de fanns i massor av fina färger så får nog ta en ny shoppingrunda snart. Det är ju roligare att träna om man känner sig snygg!

 

Den här färgen är ju bara såå fin!

 

Lånade den här bilden från stadium.se.

Huvud, axlar, knä och får!

25 februari 2016 | Bloggar – Caroline Rydh

Ledig från jobbet idag men det betyder inte ledig dag! Klev upp vid sju för hinna med en timmes promenad med hunden. Snackade lite med den här bruden längs vägen!

Det var lite småkyligt men riktigt fint ute, väldigt dimmigt när solen gick upp. Varje gång jag går en promenad tidigt tänker jag att det borde man göra varje ledig dag. Men ofta är ju sängen rätt skön på morgonen…

Drog till stan för att träffa tjejen jag ska hålla utomhusträning med i vår, och la upp lite planer för vårens pass. Passade på att köpa lite nya löpargrejer när jag ändå var i stan, bla ett par nya skor. Bilder kommer!

Dagens träning bestod av ett ryggpass på gymmet. Jag jobbar mycket vid datorn och har framåtroterade axlar, som många andra. De flesta skulle må bra av att tänka på sin hållning och av att träna upp styrka och rörlighet i bröstryggen. Det mesta vi gör idag gör vi med armarna framför kroppen, vi jobbar framför dagtorn, kör bil, kollar på telefonen mm. Även löpningen kan bli sämre när axlarna inte sitter där de ska, då är framför lodlinjen som går från örat genom axel, höft, knä och fot. Med axlar som sticker fram kommer man inte att få till rätt rörelser med överkroppen. så känner du igen dig så jobba upp styrkan i bröstryggen!

Efter lite uppvärming på crosstrainer och lättare vikter första seten blev dagens pass:

Latsdrag med roddhandtag

Stående rodd med stång

Enarms hantelrodd

Omvända flyes med hantel, en av mina absoluta favoritövmingar!

Jag tycker att jag får bättre kontakt med latsen med ett roddhantag jämfört med ett brett grepp.

Trafikvarning!

24 februari 2016 | Bloggar – Caroline Rydh

Hemma igen efter en fullmatad dag! Klockan stod på kvart över fem i morse, kändes inte kul när den ringde… Men det som är härligt med att börja tidigt är ju att man är hemma tidigt! På vägen hem från jobbet var jag inte alls sugen på att springa, rejält trött i huvudet. Tänkte skjuta upp det till kvällen men bestämde mig till slut för att ge mig ut. Och vad glad jag är för det beslutet. Fick springa i sol och nästan värme istället för mörker och minusgrader. Behöver min dos av solen ju!

Hade så bråttom så rotade snabbt igenom garderoben och tog på mig första bästa. Såg ut som en mismatchande påskkärring, med alla färger på en gång. Men jag syntes i trafiken i alla fall! Bilisterna måste ju undrat :) Måste bli bättre på att planera och lägga fram träningskläder dagen innan de dagar jag försöker trycka in träningen på en begränsad tid.

Dagens pass gick riktigt bra! Blev 8 km i ca 6-tempo. Blev en väldigt kuperad sväng, lite i skog och lite på väg med bara nån enstaka platt sträcka så tempot varierade väldigt mycket upp och ner. Kände av min vad under dagens pass, var nog efter mina intervaller i förrgår. Kommer ta det lite lugnt med intervallerna ett tag framöver och inte köra några korta, snabba utan istället lägga in lite längre intervaller i ett lite högre tempo mot normalt. Som ultralöpare har jag ju inte heller nåt behov av att köra hårda intervaller, men det är roligt!

Fick bara kasta mig in i duschen och åka och träffa en klient för att prata träningsupplägg för de kommande månaderna. Blir alltid lika taggad och peppad av att prata träning! Så nu har jag landat i soffan för att skriva lite träningsscheman. Ska även justera mitt eget schema och ta bort lite fart och lägga in lite mer distans. Nu är jag ledig i två dagar och ska passa på att vara ute så mycket jag kan!

 

Gilla Allt om Löpning på Facebook!