Är det skadligt att springa varje dag?

10 juli, 2012

Härligt att du har fastnat för löpning! Jag brukar alltid rekommendera en vilodag i veckan men om du vill och känner att kroppen orkar springa varje dag så är det viktigt att du varierar rundorna. Du springer redan olika distanser men tänk också på att variera intensiteten. Spring inte med full kapacitet varje dag utan lägg in lugnare återhämtningsrundor också som ökar blodcirkulationen så att du återhämtar dig snabbare efter hårdare pass. Förutsättningar för att träna mycket är att äta en balanserad och väl sammansatt kost, sova ordentligt och att alltid lyssna på kroppens signaler. Pulsklockan är ett bra verktyg. Om du har koll på vad din puls brukar ligga på när kroppen är frisk och fräsch så märker du snabbt om den är förhöjd, det kan vara tecken på en infektion eller ett virus. Du vill inte heller tappa lusten, något som tyvärr kan hända om du springer för ofta. Fundera över vad du vill uppnå med din löpning, är du bara ute efter en skön start på morgonen eller vill du bli starkare och kunna springa fortare? Om svaret är det sistnämnda så kan du få samma fina resultat med färre pass i veckan. Nyckeln är återigen variation. Kombinera kortare och längre distanspass med olika intervaller. För att undvika skador och för att bli starkare i spåret behöver du dessutom lägga in styrketräning för främst ben, mage och rygg i din veckorutin. 

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!