Vad skall jag tänka på för att inte bli för stor?

12 juli, 2012

Vad roligt att du vill bygga muskler som komplement till löpningen. Först och främst vill jag säga att risken att du bli ”för stor” av styrketräning är liten, speciellt eftersom du är tjej. Kvinnors produktion av det manliga könshormonet testosteron är endast en tiondels av mannens. Testosteron är ett viktigt hormon för muskeluppbyggnad. Tjejer måste därför jobba extra hårt för att bygga muskler. Så var inte rädd för att lyfta de lite tyngre hantlarna, de är snarare nödvändiga för att du ska få resultat av din träning.
Satsa på övningar som engagerar stora delar av kroppen, såsom knäböj, utfall, marklyft, militärpressar och chins. För att bygga muskler och bli starkare rekommenderas runt 8-12 repetitioner i 3-6 set. Var noga med att du behärskar tekniken, ta hjälp av en tränare på ditt gym innan du sätter igång. Det finns andra sätt att bygga snygga muskler än med ”klassisk” styrketräning. Jag gillar crossfit som är högintensiv styrke- och konditionsträning och militärträning som finns på en del platser runt om i landet. Gemensamt för all träning jag förespråkar är att den är funktionell. Du tränar kroppen som en enhet, med rörelser som du har nytta av i vardagen och när du springer. Träning som ger välformade muskler över hela kroppen. Träna styrka 2-3 gånger i veckan kombinerat med din löpträning. Du bör också tänka på kosten, det du stoppar i dig är avgörande för träningsresultaten. Lägg till lite extra protein, det ger bra mättnad och är dessutom ett viktigt näringsämne för att bygga muskler. Proteinrika livsmedel är kött, fisk, ägg, mejeriprodukter och bönor.

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!