Tre viktiga

8 februari, 2013

Jag fortsätter att vabba, men nu tror jag att lilla fröken definitivt är frisk. Hon har aptit och hon är över allt. Vi har haft god tid i två dagar att bara vara, hon och jag. Ja, hon har faktiskt varit hemma hela veckan, men med pappan. Idag satte jag mig framför tvn efter lämning av sonen.
Hann med att titta lite grann på EfterTio med Malou von Sivertz. Det handlade om ångest, tabataintervaller och näthat. Tre ytterst viktiga saker.
Det som fastnade på min näthinna var hur jag, du och alla andra kan mota ångesten eller göra den mindre påtaglig. Det handlar om motion. Är du förvånad? Jag lider inte av ångest på något vis, men jag kan känna hur skönt det är att rensa tankarna med en löptur. Ju längre desto bättre. Tänk hur skönt det är om du lider av ångest, att på ett enkelt sätt mildra den. Ut och jogga med dig om det så bara är för att rensa tankarna!

Så här kan du själv hantera din ångest:
- börja motionera
- dra ner på tempot i vardagen
- skapa vardagsstruktur
- låt bli att använda kaffe, alkohol och droger
- skapa information kring ångest
- våga prata med andra om ångest


Vet du föresten hur tabataintervaller kom till och vad det är??
Tabataintervaller är högintensiv träning under 20 sekunder med 10 sekunders vila under fyra minuter.
Tabataträning är egentligen ingen ny träningsmetod.
Den presenterades i Japan redan år 1997 av den japanske forskaren Izumi Tabata. Tabata och hans forskargrupp ville ta fram en effektiv träningsmetod som skulle förbättra såväl vår aeroba som vår anaeroba förmåga. Just detta är kärnan i tabataträning. Balansen mellan högintensiv träning och vila gör att man på ett unikt sätt tränar aerobt och anaerobt på samma gång. Mr Tabata var den man som hjälpte kinesiska skridskolandslaget till succé.
Exempel på passande övningar är då armhävningar, burpees och knäböj. Man bör med fördel välja övningar som aktiverar många stora muskelgrupper i kroppen. Viktigt att tänka på är också att välja övningar som är enkla och okomplicerade att utföra, så att man kan bibehålla korrekt teknik även när man blir trött.
När du kör tabataintervaller är det av stor betydelse att du verkligen går ut för fullt och pressar dig så hårt du kan under hela setet. Du bör givetvis värma upp ordentligt innan du startar den första intervallen. Lämplig uppvärmning är några minuters lugn löpning, cykling eller hopprepshoppning. Efter avslutade intervaller får du inte heller glömma bort att varva ned och att stretcha.
Med tanke på att ett set inte tar mer än fyra minuter att genomföra, kan du som vill köra flera set under samma träningspass. Vila några minuter mellan varje set för att samla nya krafter. Men kör aldrig fler set än du känner att du klarar av. Fokusera hellre på att verkligen ge max under det eller de set du kör. Om du ändå väljer att köra flera set på rad kan du förslagsvis köra först ett set med ren konditionsträning och sedan välja en mer styrkeinriktad övning till nästa.
När jag tränar hemme i mitt gym 24/7 blir det definitivt mycket tabataintervaller.
Slutligen det som varit på tapeten hela denna vecka, men som ständigt är aktuellt. Näthatet. Jag säger bara skämskudde till alla spydiga, fula och hotfulla kommentarer.

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!