Jag får ont i vaderna vid längre träningspass i terräng

11 juli, 2012

Vadsmärtorna kan komma av flera olika anledningar, om du till exempel har tränat hårdare och mer än tidigare, om du har sprungit på ett nytt underlag eller om du har felaktiga skor. Börja med att se över dina löparskor, de håller i högst en säsong. Du skulle också behöva se över din fotställning och löpsteg för att se om du snedbelastar eller har någon anatomisk avvikelse. Det kan du göra hos specialiserade löparskobutiker eller hos en idrottsläkare. Många får problem med vaderna om de springer mycket på fram- och mellanfoten (till exempel i uppförsbackar i terräng) utan att vadmuskulaturen är tillräckligt stark. Belastningen på vaderna blir större än vid hällöpning där knäleden absorberar och levererar den mesta av kraften. Testa eccentriska tåhävningar. Du gör en tåhävning där du går upp med båda fötterna och bromsar med en på vägen ner. Gör 15 repetitioner på varje ben x 3, en gång per dag. Komplettera med vadstretch. En tumregel är att inte öka löpmängden med mer än 10 procent i veckan. Ta kontakt med en idrottsläkare, naprapat eller sjukgymnast om du fortsätter att känna av besvären.

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!