Flykten från Nebraska

13 februari, 2013

Styrketräning är något jag tycker borde ingå i var löpares schema. Inte nödvändigtvis på gym. Finns mängder med alternativa lösningar, men något jag klappar högt för är;
mer basövningar, mer styrka, mindre lull-lull och framför allt, mer balans. Balans är nyckeln till styrka, involvera mycket bål och prioritera stora muskelgrupper - var jag personlig tränare eller något liknande, skulle jag rekomendera alla mina klienter detta.

Skulle jag bygga min styrketräning som en pyramid så skulle den se ut ganska precist så här:

Fundamentet
Marklyft, knäböj, utfall, militärpress, bänkpress och stående rodd.

Mellanskiktet
Good mornings, frontböj, sittande axelpress, chins, dips, maghjul och ryggresningar.

Toppen
Lårcurl med boll, axellyft, liggande rodd, armhävningar, och div. skadeförebyggande övningar.

I ganska exakt denna ordning tränar jag, inte nödvändigtvis alla övningar - men i den här prioriteringsordningen. Framför allt, med fria vikter.
Inte nog med att styrketräning kan hålla dig skadefri, så tror jag även att den gör dig snabbare.
Och för att uttrycka mig ganska ytligt - distanslöpning behöver inte förvandla dig till en farmare från Nebraska under depressionen. 

- John

Taggar

#löpning #styrketräning #marklyft

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!