Vad kan jag göra för bra övningar hemma för att stärka bålen?

18 juli, 2012

Det finns många bra hemmaövningar för bålen, här följer tre exempel som du kan göra i en cirkel, 2-3 varv.  

1. Plankan med benlyft.

Stå i grundposition för plankan genom att stödja armbågarna i golvet rakt nedanför axlarna, med 90 graders vinkel mellan över- och underarmen. Sätt fötterna i golvet, sug in magen, spänn benen och se till att hålla en rak linje genom kroppen från fötter till hjässa (tänk planka). Håll ställningen i tio sekunder, lyft sedan höger och vänster ben växelvis från golvet. Börja med tre gånger per ben, öka allteftersom du blir starkare.

2. Fällkniven.

Ligg på rygg med helt utsträckt kropp med raka armar och raka ben strax ovanför underlaget. För de raka benen och armarna mot varandra genom att fälla över höft och mage. Återgå till startpositionen. Gör 15 repetitioner.

3. Bowlaren.

Stå på ett ben med den andra fotens tår i underlaget. Böj överkroppen mjukt framåt och försök nudda fingerspetsarna i golvet utan att det andra benet tar i underlaget. Återgå till startpositionen. Den här övningen är väldigt funktionell, den tränar hela benmuskulaturen, balansen samt bålstabiliteten. Gör 12 repetitioner per ben.

Taggar

bålen

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!