Fruktremmar

17 februari, 2013

Schysst som mellanmål, godis eller varför inte som bränsle på långturen!

Vad du behöver är:

  • Färsk frukt - tänk fast frukt. Plommon, äpplen, aprikoser, päron, vindruvor, etc.
  • vatten
  • citronjuice
  • sötning, inte nödvändigt men förslagsvis agave, honung eller stevia.
  • Kryddning. Gör du t.ex. äppelremmar kan du krydda med kanel och muskot.

Gå till väga så här:
Skala och rensa frukten, ta bort eventuella kärnor och kärnhus. Hacka fint.
God idé är att smaka på frukten för att avgöra hur söt den är, kan hända att man vill tillsätta lite sötning.

Lägg frukten i en kastrull och tillsätt vatten. På fyra delar frukt tillsätter du en halv del vatten. Värm på låg värme med lock i ungefär 10-15 minuter, eller tills frukten är genomkokt. Använd en potatisstomp och mosa frukten smaka av med citronjuice, sötning eller kryddor. Rör om tills purén har tjocknat.

Klä en ugnsplåt med aluminumfolie och sedan ugnssäker plastfolie. Låt stå i ugnen på 60 grader i ungefär 12 timmar, eller tills smeten inte längre är klibbig.

 

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!