Astma och löpning

24 maj, 2013

Går det att löpträna om du har astma? Allt om Löpning har talat med två experter inom området.

Det är fler och fler som drabbas av astma varje år och för en del löpare kan det ställa till med vissa problem. Astma orsakas av en inflammation i luftvägarna som i sin tur orsakas av en allergi eller infektion, eller skadliga ämnen i miljön. Man kan även få astma om man utsätts för något som man är allergisk mot så som pälsdjur, pollen, mögel, kvalster etc. Astma och allergi går tyvärr oftast hand i hand. Astmaanfall kan vara lindriga, måttliga eller svåra och upplevas på olika sätt. Några vanliga beskrivningar är att det känns som att andas genom ett sugrör, ha ett kraftigt tryck över bröstet, eller som om ett band dras åt runt bröstkorgen.

Läs även: INTERVALLTRÄNING – så får du bättre kondition

"Bra att värma upp"

Allt om Löpning har talat med Lars Gottberg som är överläkare på Allergimottagningen vid Södersjukhuset i Stockholm. På frågan om man är nybörjare och vill börja träna, säger han:
– Det viktigaste är att astman är så väl inställd som möjligt, vilket menas med att du tar förebyggande medicin varje dag, till exempel Pulmicort, Symbicort eller Seretide.
Vid ett astmaanfall ökar motståndet i luftvägarna och den astmadrabbade måste anstränga sig för att få luft och andas. Det gör att kroppen förbrukar mer syre och att mer koldioxid produceras. Vid ett svårt astmaanfall kan man få syrebrist, hypoxemi. När inflammationen går tillbaka lossnar det hostframkallande slemmet i luftrören. Slemmet blir tunnare och mer bubblande vilket framkallar ett rossligt ljud i bröstet. Har du ansträngt dig för hårt och börjar känna av dina astmabesvär så ta din luftrörsvidgande medicin och vila tills du känner dig bättre.
– De flesta har nytta av att ta luftrörsvidgande medicin cirka 15 minuter före träningen, till exempel Bricanyl, Ventoline eller Buventol (om du har Symbicort som enda inhalator kan du ta 1 dos av den). Det är bra att värma upp först under cirka 20 minuter och att sedan träna i intervall. Du bör avsluta med att varva ner under 5-15 minuter, säger överläkaren.

"Lyssna på kroppen" 

Kollegan Anders Lindfors, läkare på Karolinska Institutet och barnallergolog tillägger:
– Stanna och vila om astman kommer, behandla med inhalation, när den sedan släpper kan det ofta gå bra att köra igen, men lyssna på kroppen. Pressa dig inte igenom astman.
På frågan om en andningsmask eller munburen fukt- och värmeväxlare, som värmer inandningsluften kan vara ett utmärkt hjälpmedel svarar Anders:
– Särskilt när luften är kall (och därmed också torr) kan en sådan mask/värmeväxlare kraftigt minska tendensen att få ansträngningsastma. Har egen god erfarenhet av det, särskilt vintertid.

Läs även: RUNDAY: En löpargrupp som älskar att sprida glädje!

Av Allt om Löpning
info@alltomlopning.se
Foto: Press

Den här artikeln innehåller en av Allt om Löpnings alla playlists från Spotify att ha i lurarna! Du kan även prenumerera på hela denna playlist direkt genom att klicka på Spotify-länken nedan.

Öppna spellistan

Taggar

astma

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!