Lär dig hitta motivationen att träna

2 april, 2017

Alla har vi stött på dagar då motivationen till att ge oss ut och löpträna tycks vara som bortblåst. Här kommer tipsen!

Anledningarna som vi ger oss själv till varför vi inte ska träna just idag kan variera hur mycket som helst. I den här artikeln väljer vi att bortse från dessa anledningar och istället lyfta fram våra fyra bästa tips till hur ni kan hitta motivationen.

Positiv vardag 
Genom att ha rätt inställning kan man uppnå väldigt mycket. Med rätt inställning menar vi att man försöker ta sig an alla sina dagliga utmaningar på ett positivt sätt. Att alltid tänka och agera positivt är inte lätt och kräver medvetenhet och en hel del träning. Vem har exempelvis inte vaknat och märkt att klockan visar alldeles för mycket, hoppat upp och slagit foten i dörrkarmen mitt i stressen. Svurit och hoppat vidare på ena foten. När det är dags för morgonkaffet hamnar hälften på skjortan. Känner ni igen er? När en dag väl startat så brukar den tendera att fortsätta likadant. Redan då ni dunkar foten i dörrkarmen kan ni vända dagen på bara några sekunder. Sätt er ner och tänk några positiva tankar, för visst är det värt en halv minut om ni kan få en bra dag istället för en dålig? Det kräver en del träning men till slut märker ni stor skillnad. Med rätt tankar och inställning kommer ni få positivare dagar. Garanterat kommer sådana dagar leda till att ni mycket lättare och oftare kommer ut på löprundan!

Läs även: Här ger löpcoachen dig svaren du ofta funderat över

Mål- och minnesbilder
Bland elitidrottare arbetas det enormt mycket med målbilder, det tycker vi att alla ska göra. Utan målsättningar blir vår tillvaro ganska tom, men våra mål kan variera mycket från en individ till en annan. Vissa vill må bra, gå ned i vikt eller öka sin fysiska kapacitet. Andra vill springa 5, 10, 21 eller 42 kilometer, kanske på en särskild tid. Det viktiga är inte vad målet innehåller utan att det är sporrande för dig! När ni har målet klart för er är det viktigt att ni har en inre bild av hur det kommer se ut när ni nått dit. Blunda gärna och se hela situationen inom er. Se till att ha så mycket positivt med i bilden som bara möjligt och slutligen, när ni sett bilden, knyter ni näven likt en segergest för att känna den positiva känslan i hela kroppen. Detta ”scenario” kan ni spela upp i ert huvud varje gång det känns tungt eller jobbigt och förhoppningsvis ger det er den energi ni behöver. På liknande vis kan ni använda er av minnesbilder, skillnaden är att ni inte behöver komma på ”bilden” själv. Ni hämtar helt enkelt ett härligt minne ni har haft i samband med en träning, tävling eller ett motionslopp. Det här minnet kommer ge er massvis energi under lång tid. Ju starkare minne desto bättre är det.

Rolig och skön träning
Det här är kanske vårt bästa och mest logiska tips. Om ni ser till att träningen är så rolig och skön som möjligt blir det också lättare att utföra den. Träning är för många sammankopplat med något negativt, behöver det vara så? Nej givetvis inte, ni som känner så behöver bara hitta rätt i träningen. Människan är skapad för fysisk aktivitet och att röra på oss ligger i vår natur. Vissa vill köra mest intervaller, andra mest distanspass. En del tycker löpningen blir roligare genom att orientera. Hitta rätt så ni kan se fram emot träningen!

VIDEO: Runday - löpskolning Löpspänst

Träningsbank
Att ha en träningsbank går ut på att man bestämmer hur många träningspass som ska göras varje vecka. Antalet pass kan variera enligt ett schema från vecka till vecka, men tanken med upplägget är att det ska vara förutbestämt. Det får inte ändras under veckan, då faller hela konceptet. Fördelen mot att ha ett träningsschema är att träningsbanken är betydligt mer flexibel. Passen kan fördelas fritt över veckan och därigenom slipper man planeringen som man annars måste leva efter. Egentligen är jag ingen förespråkare av en sådan här tvångsbaserad metod men för vissa individer fungerar det här riktigt bra. För vissa är det t.o.m. nödvändigt för att få till regelbunden träning. Träningsbanken är för många en bra inkörsport till regelbunden och självständig träning. Efter att ha följt det här konceptet en period har kanske träningen blivit en naturlig del av vardagen. Därifrån kan man räkna med att träningen blir då så mycket lättare att genomföra!  Du kan även skaffa en träningsdagbok här hos Allt om Löpning och du kan även hitta flera olika träningsprogram hos oss.

Av Carl Wyckman
info(a)alltomlopning.se
Foto: Fotolia

Den här artikeln innehåller en av Allt om Löpnings alla playlists från Spotify att ha i lurarna! Du kan även prenumerera på hela denna playlist direkt genom att klicka på Spotify-länken nedan.

Öppna spellistan

Taggar

motivationpositivträningspass

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!