4-minutersintervaller

12 mars, 2013

Gokväll vänner.
Kroppen återhämtade sig snabbare än jag anade och det tror jag var tack vare ett bra matval igår så att kroppen fick energi som den behöver. Vi har idag haft det riktigt kyligt här i Skåne men solen har lyst och det tackar jag för.

Idag gav jag mig ut på en runda med upplägg från Röhnisch Running School som nu är inne på andra veckan. Skönt tycker jag att få upplägg som redan är färdigt och lite inspiration på vad man kan köra för pass längre fram. Idag stod det iaf 4-minutersintervaller som man kör att man delar upp passet i 4 minutersintrevaller och där springer man så mycket man orkar på 4 minuter tex. 30 sekunder och då går man sen i raskt tempo 3,5 minut innan man börjar om på 4 nya minuter.

Mitt pass idag blev allt annat än jag tänkt, eftersom jag haft maginfluensa i helgen och var på praktiken idag med 20 energifyllda barn så var jag ganska slut när jag kom hem till familjen. Soffan blev riktigt bekväm och jag hade nästan bestämt mig för att kroppen behövde en vilodag till, men så kom min lilla dotter gåendes med mina träningsskor på fötterna och pekade mot hallen. Jahapp tänkte jag, läste lite kommentarer på FB och sen var det dags att byta om. Väl vid dörren började känslan ändras i kroppen och med en hund som studdsade av lycka när han såg att han skulle med började nästan jag också studdsa.

Jag började med 5 minuters uppvärmning och körde sedan igång med mina intervaller. Charles bestämde farten (!) och jag hände med lite sisådär i det ganska mycket för höga tempot - typ 5 ggr högre än det jag tänkt från början. Men benen kändes mycket lätta idag (kanske för att jag kände mig 30 kg lättare) så det blev att jag hängde på i det tempot. När vi hade sprungit 4 av 8 intervaller hittade vi ett mer lagom tempo enligt mig och de sista två intervallerna blev det typ 1 min jogg och 3 min rask promenad.

Känslan är obeskrivlig just nu och snart ska jag belöna mig själv med te och kvällsmål i soffan.

Dagens sträcka blev 5,16 km på 44,10 minuter vilket ger 08,34 min/km och det är en bra förbättring jämfört med tidigare rundor detta året!

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!