progressiva intervaller

13 mars, 2013

Jag vet inte riktigt vad som hände. Förra veckan var jag märkligt tom på energi, orkade ingenting och hade inte lust med något över huvud taget. Mot slutet av veckan fick jag något mystiskt 48h-virus. Feber, ledont och allmänt vissen. Det gick dock över lika snabbt som det dök upp. Men orkeslösheten stannade kvar.

I går var så det ÄNTLIGEN dags för mig att testa på formen efter förra veckans lågvattenmärke. Jag har ju världens sämsta tålamod med löpband så jag bestämde mig för intervaller. Kanske inte det bästa alternatovet när man precis klivit över krönet - men det blev så nu.

Upplägget var progressiva 600-meters intervaller. Vid varje 200m så ökade jag hastigheten +0,2kmh. Tvåhundra meter är tillräkligt kort för att man ska orka ganska hög hastoghet innan man får peta på knapparna igen. Under normala fall så hade jag nog ökat 0,3-0,5kmh/intervall men nu kändes det ganska bra. Mellan varje intervall (dvs 3*200m) så joggade jag i komforttempo 400m. Enkla siffror att komma ihåg - det blir ju en hel kilometer tillsammans.

Det viktiga att komma ihåg med den här typen av intervaller är att hålla jämt tempo i alla intervaller. Ta inte ut dig på de två första för att sedan behöva minska ökningen/hastigheten på de följande.

Måste nog säga att detta upplägg är en av mina favoriter. Vilka intervaller är dina bästa kompisar?

Bilden: Tights/Skor/Tisha: Nike | Strumpor: Gococo |

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!