Jag är ganska ny löpare och undrar vad för slags protein man ska äta?

18 juli, 2012

Hej!

Proteinbehovet hos en person som tränar är 1,6-1,8 gram/kg kroppsvikt/dag, vilket motsvarar 136-153 gram protein för en person som väger 85 kg. 150 g protein får du i dig om du exempelvis äter: 1 kycklingfilé med äggnudlar, en smörgås med 2 skivor ost, 1 laxfilé med pasta och 1 dl keso. Som du kanske förstår av dessa siffror så brukar vi inte ha några problem att få i oss tillräckligt med protein och därför behövs sällan tillskott. Att många väljer att använda sig av ett proteinpulver idag är för att det är enkelt att ha med sig och att man slipper tänka ut andra, minst lika bra alternativ.

Efter ett träningspass gäller det att snabbt, helst inom 30 min få i sig något att äta för att återställa glykogenlagren samt att minska muskelnedbrytningen.

Här är några exempel:
- 1 glas mellanmjölk och 1 banan
- En smootie gjord på 2 dl lättyoghurt, 1 banan och lite blåbär (ev. lite havregryn)
- 1 smörgås med skinka/kyckling/kalkon och grönsaker
- Keso med frukt/torkad frukt/bär
- Ett ägg fungerar väldigt bra för att få i sig protein, men lägg gärna till en kolhydratkälla. En smörgås, en frukt, ett glas mjölk är några exempel.

Lycka till! 

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!