Jessica Almenäs: "Jag går i gång på utmaningar"

4 oktober, 2016

Jessica Almenäs har alltid tränat i någon form men det var våren 2010 som hon på riktigt upptäckte tjusningen med löpning. Efter bara några slitsamma pass insåg hon också snart att resultaten kom snabbt därefter.

Jessica Almenäs som är en Sveriges mest kända och uppskattade programledare med program som "Let's Dance" i TV4, började för något år sedan och testade det här med att löpa på riktigt. Hon var då i början en person som beskrev sig själv ”trött med dålig kondition” och ”slut i koppen och själ” efter bara 3 kilometers löpning. Almenäs har alltid tränat i någon form men det var våren 2010 som hon på riktigt upptäckte tjusningen med löpning. Efter bara några slitsamma pass insåg hon också snart att resultaten kom snabbt därefter.

– Plötsligt har jag sprungit åtta kilometer utan att jag tänkt på att jag sprungit. Det är väldigt avkopplande att springa, man hinner tänka mycket, har Jessica tidigare sagt i en intervju.


Jessica efter målgång av Honolulu Marathon på tiden 4:56. (Foto: Privat)

I dag har hon bland annat löpt Honolulu Marathon och nu siktar programledaren på flera under många år framöver. Att hinna med träningen är numera ett måste.

– Det är så lätt med undanflykter, men jag brukar bestämma inför varje vecka vilka dagar jag ska träna. Då gör jag som jag har bestämt.

Dessutom säger Jessica Almenäs:

– Att springa maraton är ett bra sätt att upptäcka världen – man hinner se mycket när man är ute och kutar i fem timmar, säger löperskan i Wellness.

Någon hon också tror är att alla faktiskt kan ta sig runt ett så långt lopp.

– Jag tror att i princip vem som helst kan springa ett maraton, men man ska veta att det kräver mycket både fysiskt och psykiskt. Att gå ut en ledig söndag och springa tre mil kräver att man verkligen är motiverad. För mig har det nog alltid handlat om att jag tävlar mot mig själv, att jag har det här jävlar anammat som gör att jag går i gång på utmaningar.

Här kommer Jessicas 11 bästa tips och råd till Allt om Löpnings läsare:

PLANERA:
"Gör en träningsplan för en vecka. Om du bestämmer att du ska köra tre pass löpning under veckan vet du vad som gäller och kan se till att få det avklarat. Har du inte gjort ett enda på fredagen måste du göra alla pass under helgen."

TA DET LUGNT:
"Börja med kortare sträckor, och öka sedan långsamt. Annars sliter du ut din kropp."

INTERVALLER:
"Intervaller är bra för både kondition och förbränning. Konditionen förbättras väldigt snabbt när man tränar intervaller, vilket är bra när man vill komma i gång."
(Tips: läs mer om intervaller HÄR)



SKOR:
"Använd bra skor. Prova ut skor på exempelvis Löplabbet. Där får man provspringa så de ser vilka skor som passar just dig."

VARIERA RUNDAN:
"Variera löpningen. När jag började sprang jag alltid samma runda, men det blev för enformigt."



LOPP:
"Sätt upp mål, som att anmäla dig till ett lopp. Det gör träningen roligare. Men det ska inte vara några ouppnåeliga mål."

MUSIK:
"Lyssna på bra musik. Gör en peppande lista som du kan springa till."
(Tips: du hittar massor av färdiga musiklistor HÄR)

SPURTA EN KVART:
"Om du har ont och lite tight med tid kan du alltid köra intervaller eller fartlek, som att spurta till varannan lyktstolpe. Då kan det räcka med en kvarts träning, och en kvart har man alltid över."

UPPREPA:
"Låt en av veckans rundor vara likadan hela tiden. Då kan du använda den sträckan till att mäta dina prestationer."



KLOCKA:
"För statistik över din träning. Jag springer med pulsklocka och ser svart på vitt hur mycket bättre jag blir. Det sporrar mig jättemycket."

VITAMINER:
”I dag äter jag en cocktail av Enomdan, omega 3, nattljusolja för PMS- besvär och blåbärstabletter som innehåller mycket c-vitamin och antioxidanter. Jag mår så himla bra av det och har inte varit riktigt förkyld en enda gång sedan jag började ta tillskott av vitaminer och mineraler.”

Allt om Löpning
info@alltomlopning.se
Foto: Linus Hallsénius/TV4, Tommy Berlin/Sthlm Marathon & Privat

Den här artikeln innehåller en av Allt om Löpnings alla playlists från Spotify att ha i lurarna! Du kan även prenumerera på hela denna playlist direkt genom att klicka på Spotify-länken nedan.

Öppna spellistan

Taggar

Auckland MarathonBelfast MarathonHonolulu MarathonIntervallerJessica almenäsmusikPulsklockaskorspotify

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!