Jag har inte märkt någon viktminskning ännu fast jag har slutat med sötsaker?

21 mars, 2013

Hej Mela!

Vad roligt att du har kommit igång med löpningen och att du är sugen på att lägga om till en hälsosammare kost! Protein, som bland annat finns i kött, fisk, ägg, mjölkprodukter, baljväxter, nötter och frön, behövs för kroppens muskeluppbyggnad samt för flera andra viktiga funktioner. De mättar bättre än de andra två energikällorna kolhydrater och fett vilket är bra i viktminskningssyfte. Försök att sträva efter en mix av just proteiner, kolhydrater och fett i dina måltider. Grövre kolhydratskällor, som fullkornsprodukter, ger bra näring samt håller blodsockret i schack vilket ger långvarig mättnad. Bra fetter är också mycket viktigt, du hittar nyttiga fettsyror i till exempel fet fisk, olja, avokado, feta mjölkprodukter, nötter och frön. Till lunch och middag kan du till exempel tänka att proteinkällan ska komma först, den täcker drygt en fjärdedel av tallriken. Fyll hälften med grova grönsaker i många olika färger och sedan resten med kolhydrater, som råris, matvete eller potatis. Om proteinkällan är fettsnål kan du hälla lite olja över grönsakerna eller lägga till avokado för att få mer fett. Börja i samma ordning när du äter. Börja med proteinet och grönsakerna – ät långsamt. Riset eller matvetet är det som kan bli kvar på tallriken om du känner dig mätt. Kolhydrater är ett viktigt bränsle för kroppen och hjärnan, speciellt när du tränar. Men många lassar gärna på ett stort berg med pasta till middagen, vilket inte är nödvändigt.

För att gå ner i vikt behöver kroppen göra av med mer energi än vad den får i sig, så att det blir en så kallad negativ energibalans. Det är därför bra att du kombinerar nyttigare kost med träning, men för att kroppen ska orka träna behöver den näring. Det gäller att hitta en balans som fungerar för dig. Placera ut dina måltider med jämna mellanrum under dagen och var noga med att äta några timmar före träningen och något litet direkt efter passen. Efter passet behöver kroppen snabb näring, då är det bra med kolhydrater och protein (fett bryts ner långsammare). Ett exempel är kvarg med banan.

Hoppas att de här tipsen hjälper en bit på vägen. Lycka till med träningen och kosten!

Taggar

äggbaljväxterfiskkostköttmåltidermatmjölkprodukternötter och frönproteinviktminskning

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!