Barfota eller inte barfota?

28 mars, 2013

Igår hade jag bokat en lektion i löpteknik hos Kiropraktorbolaget för att få lite handgripliga tips om hur jag kan effektivisera min teknik och undvika eventuella skador. Det var en mycket intressant timme som inspirerade mig och satte igång lite nya tankar gällande min löpning. Men främst pratade vi om den enormt laddade frågan inom löpning: Barfota eller inte barfota?!

Jag har tidigare läst boken ”Born to run” som behandlar barfotalöpning och dess bakgrund, så lite koll hade jag på ämnet innan och jag är lite splitrad i frågan. På ett sätt så känns det helt naturligt att vi är skapta för att springa barfota, vi har sprungit barfota i miljoner år och evolutionen har anpassat sig efter det. Löparskor med dämpning och fixering av foten har funnits sedan 70-talet. Vad känns mest troligt som det bästa alternativet:  Barfota, som vi sprungit i miljoner år eller med skor som stora företag började tillverka för 40 år sedan? Så ska mitt logiska tänkande svara på den frågan så blir det: barfota! Men samtidigt så är man ju itutad sedan barn att man måste ha ett par bra skor när man tränar. Det är inte en  lätt fråga och jag kommer nog att grubbla bra länge på det här….

Jag kom i alla fall fram till att jag nu ska börja med att tänka på mitt löpsteg,  jobba på att komma bort från hälisättning och istället landa på främre delen av foten. Landar man på hälen i löpsteget så utsätter man sina hälar för en tyngd som kan vara allt från 1,5-3 gånger sin egen vikt. Jag ska även börja jobba på min hållning då jag hade en tendens att falla lite framåt med överkroppen.  

 

Xero Shoes ska tydligen vara ett väldigt bra alternativ för barfotalöpning, säljs ännu inte i Sverige men Kiropraktorbolaget kommer snart att få in dessa och sälja för ca 300:-. Måste nog testa i alla fall, om inte annat så får den bli en skön flipflop till sommaren.

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!