Kost för prestation

29 mars, 2013

Förra helgen var jag på utbildning hos Pauluns näringscenter. Ämnet var kost för prestation

Utbildning var indelad i följande ämnen:

  • Introduktion
  • Grundläggande idrottsnutrition
  • Träningsfysiologi
  • Avancerad idrottsnutrition
  • Återhämtning / uppbyggnad
  • Kosttillskott för idrott och träning
  • Kroppskompositon och viktförändring

Utbildningen var långt ifrån allmän utan verkligen på skruv och mutter nivå. Här snackar vi näringslära för den som har en viss grundkunskap i ämnet annars blir det lite för mycket att ta till sig på bara 2 dagar.

lärarna vara båda näringsfysiologer med en elitidrottande bakgrund och experter inom det här området.

Vi gick igenom dom primära näringsämnerna som kolhydrater, fett, protein och vissa vitaminer och mineraler och deras specifika egenskaper och betydelse för kroppsfunktionen.

Då det mesta antigen handlade om uthållighetsidrott eller styrketräning var det ganska lätt att ta till sig de delar som berörde ens eget amatörmässsiga idrottande och förstå fördelarna i ders resonemang kring kostens betydelse.

Jag gick primärt kursen för att bli en bättre PT men självklart fanns det ett visst personligt intresse av ämnet.

Precis som befarat hade båda dessa fd elitidrottare föga till övers för den nya trenden med Crossfit eller gruppträning som t.ex bodypump som i deras ögon var helt förkastligt sätt att tillbringa sin tid på gymmet.

Jag kommer personligen testa deras recept på den perfekta kosten för viktnedgång utan förlust av muskelmassa och samtidigt kunna prestera.

 

 

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!