Analys av löpsteg

1 april, 2013

Som jag nämnde i går så var jag och Martina barnfria i dag. Busfröna blev kvar hos mormor och morfar ute på landet och verkar ha haft en härlig dag med pimpelfiske i vårsolen.

Själva passade vi på att ta en löptur tillsammans. Vi tog bilen nästan in till Västerås city och sprang en 6 km vända längs med Mälaren. Vi tog det lugnt och kunde till och med småprata lite och njuta av vårsolen. Riktigt skönt. Efter löpturen körde vi lite löpskolning. Jag har nöjet att få vara friidrottstränare till vår dotters friidrottsgrupp i Västerås FK. Ett gäng glada 7-9 åringar som älskar friidrott. I och med detta så har jag kommit i kontakt med många väldigt duktiga före detta friidrottare (själv har jag ingen friidrottsbakgrund) och lär mig hela tiden mer och mer om löpskolning. På agendan i dag stod enkla övningar som: höga knän, "halvhöga" knän, hälkick och vristlöpning. Men vi provade också på lite mer "svåra" övningar som: "varannan gång högt knä, varannan hälkick - samma ben" och "varannan gång högt knä, varannan hälkick - varannat ben (vaggan)", med blandad framgång :-)

Vi passade också på att filma varandra när vi sprang. Dels för att ha något att jämföra med om några månader och dels för att få se sig själv och göra en lekmannaanalys av löptekniken. Här är min film:

Utgångsläget för mig är att jag jag jobbade en hel del på min löpteknik under förra året, så löpsteget är bra mycket bättre än vad det har varit. På grund av ett långt uppehåll (4 månader... mer om det senare) så är flåset uselt och jag har även tappat en del teknik och tempo så klart. 

Min egen analys av filmen

Stegfrekvensen är bra tycker jag. Jag får det till 175-180 steg i minuten. Fotisättningen skulle kunna vara lite mer under kroppen, kommer lite framför nu. Men jag landar på mellanfoten, vilket är mitt mål. Jag tycker att jag kanske "slänger" lite väl mycket med benet bakåt. Skulle kunna lyfta foten mer upp mot rumpan och driva på med knät framåt snabbare. Sen syns det tydligt att jag behöver stärka bålen. Det känns som om jag har bra hållning när jag springer, men vinkeln i höften skulle må bra av att rätas ut. 

Sen har vi ju armarna... Axelpartiet är väldigt stelt och det är jag även medveten om när jag springer. Och armpendlingen är inte alls bra. Tyvärr är jag osäker på hur jag ska förbättra detta. Förslag mottages!

Jag tycker ändå att det ser hyfsat ut. Nu är ju det här klippet i ganska makligt tempo, men jag tror ändå det visar ganska tydligt var jag står just nu. 

Martinas film:

Utgångsläget för Martina är hon också jobbat en hel del med löpsteget förra året och har precis som jag haft ett längre uppehåll. Hennes framsteg under förra året har imponerat ordentligt på mig, men det går så klart att förbättra ännu mer. 

Min analys av filmen

Stegfrekvensen är kanske lite för låg. Skulle kunna ökas för att få ett lättare löpsteg. Fotisättningen är ungefär som min. Något långt fram, men på mellanfoten och inte någon hälrullning. Tiden då foten är i marken är lite för lång, så att snabbt dra upp den mot rumpan skulle medföra att steget blev lättare och dessutom automatiskt öka stegfrekvensen. Hållningen tycker jag är bra, men lite samma sak som för mig när det gäller höften.

Att jobba på ett mer trippande steg med målet runt 170 steg i minuten skulle vara min ordination för Martina, men det är inte säkert att hon håller med mig så klart :-) En sådan löpstil passar inte alla. 

Skulle vara jättekul att höra vad andra har att säga om våra nuvarande löpsteg! Och håll inte igen. Är det något som är dåligt så vill vi gärna höra det. Det är ju inte helt säkert att vi håller med, men all input är välkommen :-)

/Henrik

Taggar

Henriklöpning

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!