Jag skulle vilja springa cirka en mil om dagen varje vecka men hur kommer jag dit?

3 april, 2013

Hej Susanna!
Vad roligt att du gillar löpning, det gör ju så klart träningen mycket enklare. Du skriver att du vill springa en mil om dagen för att bränna energi. Jag skulle dock råda dig att variera träningen, speciellt eftersom du har fått känningar i låret men också för att det ger bättre resultat. Smärtan i låret kan vara en överansträngning eller att muskulaturen runt just höfter och knän är försvagad. Jag kan inte säga mer än så eftersom jag inte vet hur länge du har känt av detta eller hur smärtan känns mer exakt. Testa att ta en lugnare period då du varvar raskare promenader med lätt jogg. Om problemet inte går över bör du kontakta en idrottsnaprapat eller fysioterapeut.

När låret mår bättre tycker jag att du bör satsa på ett varierat upplägg med olika distanser och intensiteter. Det kommer att ge dig bättre resultat eftersom kroppen ständigt utmanas på olika sätt. Olika intervallpass, då du varvar snabb löpning med vila/lätt jogg, är superbra både för konditionen (syreupptagningsförmågan) och som förbränningsträning. Högintensiv träning är väldigt tidseffektiv och gör dessutom att kroppen får en högre efterförbränning. Du bör även lägga in minst en vilodag i veckan, speciellt efter lite tuffare pass. Att kombinera löpningen med styrketräning gör dig inte bara till en bättre löpare utan du kommer även att minska risken att skadas igen. Mer muskelmassa kräver också mer energi, vilket gör att kroppens totala energiförbrukning ökar.

Lycka till med träningen!

Taggar

fysioterapeutidrottsnaprapatlöpningsmärta

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!