Nytt träningsprogram

8 april, 2013

Till slut så kom jag till skott. Ända sedan sent i höstas så har jag funderat på att anlita någon som kan hjälpa mig att utforma ett personligt träningsprogram, anpassat för mig, mina mål och förutsättningar. Dessvärre så gick jag och drog på lite småskador under vintern så det blev aldrig något av det, samtidig som det inte kändes så aktuellt just då.

För någon vecka sedan så bestämde jag mig i alla fall för att anlita en av coacherna på Running Sweden. Det är naturligtvis inte gratis, men jag har sagt att jag gör ett försök nu över sommaren för att se vad det har för effekt. Redan när programmet för april anlände i helgen så kändes det riktigt bra och jag fick en bra bild av hans kunnande och engagemang. Det hade i och för sig förvånad mig om jag hade reagerat annorlunda, men tanke på min tidigare erfarenhet av dem. Det är naturligtvis lite av en lyxgrej och i slutändan så är det ju fortfarande jag själv som måste göra jobbet, men jag är ganska så övertygad om att det kan ge en extra knuff och att jag tvingas att variera träningen på ett sätt som jag förmodligen inte skulle göra annars. Det är så otroligt lätt annars att köra ungefär samma distanser, i ungefär samma tempo, med vissa variationer, vecka efter vecka.

Inledningsvis så innehåller programmet fyra pass per vecka, vilket är fullt rimligt. Jag har känt mig lite sliten efter förra veckan så det var ganska skönt att inleda veckan med bara 30 minuter funktionell styrka i hemmets lugna vrå. I morgon ska det bli korta backintervaller, men jag har ännu inte bestämt mig om jag kör dem ute eller om jag kör dem på löpbandet på SATS.

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!