Är det någon mening för löpare att använda kosttillskott och viktbälte?

9 april, 2013

Hej Andreas!

Jag har inga personliga erfarenheter av viktbälten och har inte heller hört att skaderisken skulle öka om man använder dessa. Men om du vill bli en bättre löpare skulle jag föreslå att du använder dig av olika intervallupplägg i stället, beroende på vad du har för mål med träningen. Korta och riktigt snabba intervaller samt längre intervaller (runt 1000 meter) där tempot ligger runt din maxfart på milen. Backträning är också väldigt effektivt för konditionen.

Om du äter en varierad kost med en mix av kolhydrater, protein, fett och mycket grönsaker är kosttillskott i de flesta fall onödiga. Riktigt mat bör alltid utgöra grunden. Två ämnen som kan vara bra att tänka lite extra på är D-vitamin och omega-3. Under vintern är det många som tar D-vitamintillskott då solen är dess främsta källa. D-vitamin finns främst i fet fisk, mejeriprodukter (lätt- och mellanmjölken är berikad med D-vitamin), ägg samt i kött. Fet fisk är även en källa till det viktiga omega-3-fettet. Omega-3 finns också i rapsolja, linfrön och valnötter.

Lycka till med träningen!

Taggar

kostkosttillskottviktbältevitamin

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!