Kalhyggeslöpning

15 april, 2013

På lördag är det dags för Spring Cross (mjukstartar säsongen med 6 km). Jag har inga som helst ambitioner eller mål med den tävlingen utan kommer åka dit och springa för att det är kul... intalar jag mig själv... Men är det verkligen så? Nja, jag vill ju gärna göra bra ifrån mig när det är tävling, men å andra sidan så har jag ingen aning om vad jag ska ha för förväntningar, så det blir nog ett rätt skönt lopp ändå :-)

För att förbereda mig lite så stack jag idag ut i skogen igen och sprang. Jag har inte sprungit mycket i skogarna häromkring, så jag hade ingen aning om vart jag skulle springa. Det slutade med en av de roligaste löpturerna på väldigt länge. Ca 4 km på över en halvtimme låter ju inte så jobbigt direkt, men jag var rejält slut när jag kom hem. Turen förde mig över isiga stigar fulla med rötter och stenar vidare över ett kalhygge ut på en åker full med snö (pulsa pulsa) och sen vidare över ett annat kalhygge och slutligen gåendes (gick inte att springa) genom en tät snårskog innan jag kunde ta stigarna tillbaka igen. 

Jag kom på mig själv att jag sprang och fnittrade för mig själv när jag hamnade på något ställe som var rent löjligt svårsprunget eller när jag halkade ner med foten i en stor djup vattenpöl. Stundtals gick det rejält fort. Framför allt när det lutade lite utför. Kommer ni ihåg känslan när ni som barn sprang nerför en kulle och det bara gick fortare och fortare och ni var nära att tappa kontrollen (och kanske gjorde det) innan marken planade ut igen. Lite så kändes det idag och jag pushade mig själv ganska långt i fartökningarna innan jag saktade ner vilket gav mig en härlig kick. Farten i kombination med det svåra underlaget gjorde det till en rejäl utmaning och studtals var jag lite rädd att jag förr eller senare skulle trampa snett och stuka foten. 

Det ska verkligen bli skitkul att hitta nya löpvägar i skogarna när snön försvinner helt och tills dess så måste jag (som jag nämnt tidigare) köpa mig ett par bra trailskor. 

Ett tips till den som vill ha ett riktigt tufft löppass förresten: Leta rätt på ett kalhygge där man ännu inte fraktat bort ris, grenar och mindre träd och spring där. Att springa på det mjuka riset suger verkligen musten ur benen och det i kombination med att man måste hoppa över stubbar och trädstammar blir riktigt jobbigt. 

På onsdag blir det ett crossfit pass och torsdag förmodligen ett snabbdistanspass. Tisdag blir det möjligen lite styrketräning hemma, men fredag blir vila och på lördag som sagt Spring Cross.

/Henrik

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!