Springcross eller inte?

20 april, 2013

Det var frågan för dagen. Egentligen har frågan funnits i huvudet ett par dagar, men i dag var det dags att bestämma sig. Jag var ju anmäld till Springcross 18 km och tänkte ta det som ett lugnt, lite längre, träningspass.

En av anledningarna till att jag nu hade börjat tveka var underlaget. All snö som har legat kvar länge tillsammans med regnet senaste dagarna borde ha gjort banan ganska så lerig och det är inte något jag uppskattar alla dagar i veckan. Gärna terränglöpning, men det får gärna vara någorlunda torrt underlag. Efteråt har jag hört av andra att det var ganska lerigt ändå. Vilken tur, då! ;-) En annan sak som irriterade mig en del var att starten skulle inte går förrän 13:50, vilket jag anser är alldeles för sent. På något sätt så blir hela dagen "förstörd" med en sådan sen start. DN Stockholm Halvmarathon har jag också för mig startar ganska sent, va? För det tredje så har jag varit lite sliten i vaderna en tid och i onsdags på distanspasset så fick jag lite lätt-lätt känning av något på framsidan av underbenen. Inget allvarligt, men tillräckligt för att man ska börja känna efter och tänka på det. Förutom en hyfsat snabb mil, för träning, i onsdags så har veckan innehållit ett intervallpass på band på tisdagen då jag körde 4 x (3m + 90s vila + 30s reps + 45s vila) i 4:30- respektive 4:00-fart. Både torsdag och fredag valde jag att vila.

Så, åter till frågan. Svaret fick bli nej, vilket var synd för jag hade sett fram mot att få testa den banan. Istället fick det bli ett långpass på 120 minuter med Running Sweden. Av olika anledningar så var det bara två ledare, och därmed alltså bara två grupper, plus en minigrupp som ville köra ännu lite fortare på egen hand. Coachen har ju sagt åt mig att jag ska ligga runt 6 min/km på långpassen, men i dag så valde jag att ta den snabbare gruppen som skulle hålla 5:20-5:30 ungefär. Det blev en härligt solig vårdag då vi tog oss nordöst ut över Lidingöbron och en bra bit förbi Lidingövallen och inte så långt från Bosön innan vi vände efter 60 minuter. När vi var hemma igen efter ytterligare en timma så stoppade jag klockan på 22,3 km och ett snitt på 5:21 min/km. Som sagt, lite snabbare än vad som är sagt men ibland så är det lockande att testa och i dag kändes det riktigt bra hela vägen, inklusive underbenen. Veckan stannade alltså på 38 km med en extra vilodag på torsdagen.

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!