Halvmara? Jomenvisst!

4 juni, 2013

Japp, då har vi då anmält oss till Stockholm Halvmarathon både Martina och jag. Det ska bli skitkul. För mig är det andra gången jag är anmäld, men förra gången åkte jag på en höstförkylning några dagar innan, så jag fick kasta in handduken. Tror det var 2010. Så nu tre år senare ska det banne mig bli av. 

Så hur lägger jag upp träningen fram tills dess då? Jag är lite kluven. Dels så skulle jag vilja testa något av alla träningsprogram för just halvmaran som erbjuds på diverse sajter. Skulle vara kul att se om det gick att träffa en "mål-tid" med hjälp av ett sådant. Men samtidigt så tycker jag de programmen ser bra konstiga ut... Väldigt mycket löpning i snigelfart känns det som. Och det är verkligen inte min grej (även fast jag innerst inne inser att det säkert är bra). Nej, det lutar åt att jag komponerar något själv. Just nu går tankarna lite i de här banorna: ett "kort långpass" varannan vecka (12-15 km) och ett lite längre långpass varannan vecka (15-20 km), ett trailpass på 30-40 min varje vecka och ett pass som jag varierar mellan intervaller (5-8 x 1000 m, 8-10 x 400 m, 4 x 2000 m), backträning och snabbdistans. Kan bli så att något av långpassen får stryka på foten ibland och ersättas med något av kvalitetspassen (intervall, snabbdistans eller backe). Dessutom kommer jag lägga in en del styrka, men innan min handled är helt läkt så blir det mest "core".

I kväll hade jag tänkt mig ett trailpass, men det blev ändrade planer och träning inomhus istället. Tabata: burpees, sit-ups, squats och supermans. Innan dess avverkade jag även min personliga lilla plankan-utmaning. Jag började på 3 min förra onsdagen och har sedan lagt på 5 sekunder per dag, så i dag var det 3:30. Börjar bli riktigt skakigt mot slutet nu. Får se hur länge jag klarar mig innan det tar stopp. 

/Henrik

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!