swim & Run Träning

30 juni, 2013

Med 29 dagar kvar tills Amfibiemannen var det så dags att testa den tänkta utrustningen för denna swim & run tävling.

Sprang hemifrån vid kl. 09:30, fullt utrustad med våtdräkt (kort) paddlar, dolme, snorkel m.m.

Redan efter 10min svettades jag floder, satan vad jobbigt det var. Sprang dom 4 km till Bollstanäs badplats i 5:45-tempo och var rejät trött när jag kom fram.

På plats var ett 10-tal triathleter från min klubb, Väsby Triathlon samlade för att träna en sprintdistans. Jag lyckades få en pratstund med Angela som gav en del värdefulla tips inför Amfibiemannnen (hon var med 2012).

Simmade första 400m med snorkel, paddlar och dolme som hjälpmedel. Märkte direkt att snorkeln var i vägen och orsakade mer bekymmer än nytta, så den åkte av vid första löpningen.

löpningen blev ca 1km och det jag fick lära mig den hårda vägen var att dra ner på tempot något sista minuten innan det var dags att simma. Detta för att få ner pulsen något och slippa hyperventilera första 100m på simningen som jag gjorde efter första löprundan.

Midjeväskan jag valt var något för fyrkantig och stoppade en del av farten i vattnet så det blir att leta upp en mer avlång variant.

Simmade ytterligare 5x400m samt sprang 5x1km innan jag sprang dom 4km hem

Totalt blev det 2,4km simning och 14km löpning

När jag kom hem och tog av mig skorna förstod jag varför man ska ha strumpor, skit vad grus det var i skorna som annars hade skavt på fötterna. Hade planerat ha låga strumpor samt ett par kompressionsstrumpor utan fot (enbart vad), men ändrade mig efter dagens pass och kommer ha ett par hela kompressionsstrumpor så det inte blir någon glipa nertill.

Tack Martin Zetterström för bilderna

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!