Lunchlöpning INOMHUS

25 juni, 2013

Trots utmärkt väder så valde jag att köra lite intervaller inomhus i Quicknet arena på lunchen i dag. Varför? Jo, jag har tänkt ut ett riktigt bra försvarstal... det går ungefär så här: dels så misstänkte jag att det skulle vara svalare inomhus i dag och dels så ville jag springa på bana i och med att jag skulle springa korta intervaller och ville alltså ha likadana förutsättningar för varje intervall (låter väl hyfsat legitimt?). Någon utomhusbana har jag inte i närheten av jobbet, så att det tar mig 3 minuter att cykla till friidrottshallen är även det en ursäkt. Så mycket svalare var det inte och att springa något som går långsammare än i 200-metersfart på en inomhusbana med doserade kurvor är väl egentligen ingen höjdare. Men det kändes ändå bra, så det lär bli fler korta intervaller där. Men det går ju naturligtvis bra att springa utomhus också, vilket Martina valde att göra i kväll (check it out: HÄR).

Jag blev lite inspirerad av det här inlägget om progressiva 400-metersintervaller i Staffans utmärkta blogg och bestämde mig för att anpassa upplägget efter mina egna förutsättningar (läs: rejält mycket långsammare). Efter uppvärmning med lätt jogg och en kort löpskolning så körde jag igång det första settet med tre 400-meterintervaller. Tanken var att 400-hundringarna i först settet skulle gå på ca 96 sekunder (motsvarande 4 min/km), men jag hade svårt att hitta tempot så det blev 86 - 90 - 91. Mellan varje intervall vilade jag en minut och mellan varje set vilade jag två minuter. Set två skulle gå lite fortare, ca 89 sek per intervall och utfallet blev 87 - 85 - 85. Sista settet skulle gå på 83 sekunder (3:28 tempo) och det blev 80 - 81 - 83. Sista intervallen var jag helt slut på. 

För att återkomma till de doserade kurvorna så ställde de till det för mig när jag började bli trött. I kurvorna tappade jag då rejält i löpteknik. Benen kändes sladdriga som spaghetti och det krävdes rejäl koncentration för att inte spåra ur helt. 

 

Bana ett ser rejält sliten ut, men så länge sprang jag väl ändå inte? 

Banlöpningen gav mersmak och jag blir lite sugen på att se vilka tider jag kan göra på distanser som 100 m, 200 m, 400 m, 800 m och 1500 m och hur bra man kan bli på dessa distanser. Får se om jag kanske väljer ut ett par av dessa för ett experiment framöver. Vore exempelvis kul att springa 400 under minuten.

/Henrik

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!