Dubbelpassonsdagen

7 augusti, 2013

Idag har jag tränat två gånger. Första passet löpning, andra passet benstyrka på gymmet.

 

Första passet var en transportlöpning på fem kilometer som egentligen gick lite för snabbt. Men det kändes bra hela vägen och jag lät benen gå.

Igår anmälde jag mig till Malmö Halvmarathon som går på lördag. För att klara två timmar måste jag hålla 5:40-tempo. Den 13 oktober 2012 misslyckades jag grovt med mitt första marathonförsök i Göteborg. Jag sprang då 20,5 km på två timmar och sex sekunder, sedan bröt jag. Alltså har jag ju i princip gjort det en gång, och idag är jag i bättre form än jag var i oktober. Jag är ganska säker på det. Alltså borde det gå att ta halvmaran på två timmar nu också. Är nästan inne på att försöka ta halvmaran på 1:50, men då blir snittiden 5:13 och det är i snabbaste laget. Vi får se hur det blir men nya drömmålet är 1:50 istället för 2 timmar. Är jag bra slutar jag på 1:55.

 

Andra passet var gym och där körde jag ett ben- och magpass. Jag insåg också att jag kan behöva ta till lite extra mariginal om jag har någon tid att passa efter just benpasset. Det finns bara en smithmaskin på gymmet och den verkar användas flitigt. Alltså kan man behöva vänta på sin tur, som idag. Jag fick stuva om i schemat för att minimera väntandet. Jag hade samma vikt på första övningen som jag hade sist. Åtta kilo är lagom för att inte tappa tekniken men ändå bli slut. På andra övningen körde jag 2,5 kg på de första två seten och 3,75 sist. Nu körde jag ett set med 2,5 och de andra två med 3,75. Efter det skulle jag kört smithmaskin men det fick bli "repmaskinen". Gymmet har köpt in vristband - så grymt! Nu körde jag med 5 kg det första setet och 7,5 på de andra två seten. Den där grejen när man droppar svett ner på golvet är ändå härlig! Golvet blev prickigt runt mig. Då vet man att man tar i, i alla fall. Därefter körde jag smith. Sen var det dags för vadträning. Jag får bredda fötterna rejält för att komma ner på huk med höger fot. Frustrerande men det finns ju bara ett sätt att rätta till det - mera träning. Funkar inte det blir det eventuellt en ny operation för att ta bort plattan. "Vore skönt att slippa operation", tänkte jag och pressade på. Efter det var det dags för magträningen. Jag körde med åtta kilo där jag sist körde med fem. Sjukt jobbigt! Sedan körde jag den där övningen där jag sist trodde att jag skulle klara inga reps men klarade 11, 13, 16 stycken. Idag klarade jag 20 (!), 12 och sist 15 stycken. Kändes duktigt i magen!

 

 

Efter detta var det dags för dagens första mål mat. Såhär lyxigt äter jag lunch!

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!