Trippelpasstart på veckan!

12 augusti, 2013

Fast egentligen är det nog fusk att skriva så. Löpningen innan sista passet var så kort att det bör räknas som uppvärmning snarare än ett eget pass…

Dagens första pass var ett för benen. Jag körde i princip samma vikter som sist, förutom på en övning där jag gick upp till 7,5 kilo på alla tre set istället för att ta fem kilo på första set. När jag skulle göra magövningen med pilatesboll klarade jag först 28 stycken, sen 18 och sist 12. Det var ett skönt pass - men jag glömde mina aminosyror. För att citera Ann-Sofie Forsmark på Fitness Lifestyle så saknade mina ben "kräm". Det fanns liksom ingen kraft i dem. De ville inte riktigt. Det kan vara dagsform men det kan också vara så att aminosyror faktiskt funkar som bränsle för musklerna när kroppen är i fasteläget.

Andra passet var löpning till thaiboxningsklubben där jag brukade träna.



Jag fick ihop tre kilometer tack vare att jag sprang 150 meter förbi klubben och sedan tillbaka. På gränsen att en så kort runda får kallas för runda. I alla fall för mig. Långsamt gick det också. Får snarare räkna detta som uppvärmning inför axelpasset på klubbens gym. Jag hookade upp med min sambo som skulle dit och fixa grejer på kontoret och träna lite själv. Ovant med sällskap! Ovant med någon som kollar in ens tekniker och vikter. Men det var väldigt trevligt att bli spanad på av någon man vill ska spana!



Det som är bra och dåligt med att gå till ett litet gym som i princip bara köpt in det viktigaste för sin sport, och består i övrigt av vad folk gett det, är att det inte alltid finns det man ska ha. Jag behövde trekiloshantlar. Fanns inga. Fanns bara tvåkiloshantlar, sen kettlebells. Så då fick det bli kettlebells! Jag körde med fyrakilosbells på de första två övningarna. För tungt på första, för lätt på andra. Därför tog jag en åttakilosbell på sista set i andra övningen. Och det gick! Stången jag fick använda (eftersom sambon hade den andra) väger inte lika mycket som gymmets stång. Så jag tog först 3,75 kilo i första set och fem kilo i de andra två. Till superman, där jag tidigare kört med tre kilo och det varit på gränsen till för tungt, körde jag med två kilo. Då orkade jag hålla en superfin teknik hela vägen men blev ändå trött i musklerna. Lagom, alltså.
Någon "step up-bänk" finns inte att hitta i ett thaiboxningsgym. Alltså fick jag göra armhävningarna mot en sittbänk. Återigen saknade jag kräm. Förra veckan gjorde jag 22, 13, 10 och 8 mot en step up-bänk och idag gjorde jag 16, 14, 12 och 10 mot en vanlig gymbänk. Där jag sist körde 4,5,6 kilo körde jag nu 4 kilo på första set och sedan två med åtta kilo. Åtta! Det hade jag inte trott innan. Det var vingligt för armarna - men det gick. Sista övningen för dagen blev Russian Twist med en åttakilos kettlebell. Det fanns ingen pilatesboll för sista övningen, så den gör jag i slutet av nästa pass istället. Det fanns heller ingen motivation kvar i kroppen och sambon ville hem. Så jag tog en snabbdusch, på med mjukiskläderna han hade med dit och sedan åkte vi och hämtade thai-mat. En grym avslutning på en bra dag!

 

Nu är det dags att packa väskan för morgondagens planer. Lunchlöpning och eventuellt Göteborg Running Club - om benen tillåter...

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!