Proteindagar och intervaller

14 augusti, 2013

Dag tre i min protein diet är till enda och hitills har det funkat väldigt bra. I mådags kändes det som vanligt, bra med energi, pigg och glad. I tisdags kändes det som om världen rasat över mig, deppig, slö, trött...tog bara 10 min efter att jag kommit hem från jobbet så hade jag slocknat på soffan. Idag var humöret och energin på topp igen, körde intervaller med Nike+ Run Club efter jobbet och kunde gasa på ordentligt trots bristen på kolhydrater. Känner redan en skillnad i kroppen, känner mig mycket slankare och betydligt mindre svullen än vad jag gjorde för ett par dagar sedan.

Generellt så försöker jag alltid hålla en kost på mycket protein och lite kolhydrater då min kropp och min vikt reagerar på en gång när andelen kolhydrater i min kost ökar. Men nu kör jag en extrem protein diet i 5 dagar för att kick starta kroppen efter semesterns synder. En dag kan t.ex. se ut på följande sätt nu:

Frukost: 3 ägg, antingen kokta eller i omelett, stort glas lättmjölk.

Lunch: Skinka, räkor, kräftstjärtar med keso (lätt ihop plockat i de salladsdiskar som finns i de flesta matbutiker idag)

Middag: Grillad kyckling utan skinn, keso. 

Mellanmål: Ett kokt ägg, kaffe med lättmjölk, några skivor skinka eller rökt kalkon.

En skillnad man märker väldigt fort är törsten, man tappar mycket vätska i början och det gör mig väldigt törstig så jag dricker säkert 2-3 liter vatten om dagen. Detta kör jag tom. fredag sedan kommer jag att addera grönsaker.

Intervallerna med Nike+ Run Club idag var långa intervaller, sk. tröskel intervaller då man ligger precis under sin mjölksyra tröskel och trycker för att öka uthållighet. Tidigare har jag inte alls gillat dessa intervaller men idag gick det riktigt bra, kändes som jag hade väldigt mycket att ge, fantastisk känsla! 

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!