Vila!

3 augusti, 2012

Vila. Det är skräcken för många som brinner för sin idrott. Vila var för mig sådant som man gjorde när man var sjuk för man inte hade nått annat val, eller om man hade så mycket jobb inplanerat att man helt enkelt inte hann med att träna. Livsfarligt. I alla fall om man vill utvecklas i sin idrott. 

I oktober 2011 bestämde jag mig för att få hjälp med träningen. Jag är perfektionist ända ut i fingertopparna och att planera min träning blev aldrig bra. Jag är bra på att träna och ge allt på varje pass, men jag är värdelös på att fatta egna beslut angående min träning. Tränar jag för mycket, för lite, fel fokus? För mig blev det alltid för mycket. Så nu får jag hjälp av en fantastisk kille som heter Andreas Lindén. Andreas har fått mig att, framför allt, att uppskatta att vila. Han har fått mig att utvecklas mycket i min träning. Han tar inte hänsyn till mina känslor utan säger och jag kör. Han har varit ett bra stöd i motgångar och sett styrkan i att misslyckas när jag bara vill gräva ner mig. Han räknar inte timmar, utan kvalitén i passen. Att ta hjälp utifrån är ett väldigt bra tips för dig som vill utvecklas i din idrott. Du kanske inte har något speciefikt mål men bara behöver hjälp med motivationen? Att träna 4 pass i veckan kan också vara ett mål. Att bli piggare kan vara ett mål. Som ni förstår så behöver man inte vara någon elitidrottare för att ha en coach. 

Idag vilar jag. Efter 4 dagar med 7 träningspass fördelade på 2 löppass, 2 simpass och 3 cykelpass, så känner jag hur mycket jag förtjänar att ligga med benen i högläge och äta allt jag bara orkar idag. En ordentlig vilodag gör dig inte bara piggare utan ger även en extra motivationshöjning! I helgen kör vi igen.

 

Sophie

Taggar

träning

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!