Äta under träning?

7 augusti, 2012

Många har frågor om hur dom ska äta när dom tränar. Målet med att få i sig något under ett träningspass är för det första för att orka genomföra passet och sen för att snabba på återhämtningen för att orka med nästa pass. Jag äter alltid under de träningspassen som är längre än 90 minuter. Vet jag att jag ska träna mer än 90 minuter så börjar jag att äta ungefär när jag varit ute i 60 minuter och sedan försöker jag få i mig nått ungefär var 30:onde minut. Att börja äta när man gått in i väggen eller inte orkar mer, då är det för sent. 

Om du ska, eller inte ska äta under träning beror självklart på vad du har för mål med träningen. Är målet att gå ner i vikt och man tränar lågintensiv, icke-resultatinriktad träning så behöver man oftast inte äta. Jag skulle säkert kunna genomföra de flesta utav mina pass utan att äta, men då jag har lite problem att äta "ikapp" efter jag tränat så är det bättre för mig att äta när jag tränar. 

Men vad ska man äta då? Vad du äter under ett pass spelar inte sån stor roll, så länge det innehåller kolhydrater. Kolhydrater är kroppens främsta energikälla under träning. Vad du sedan gillar att äta är upp till dig; en banan, korvbröd med jordnötssmör, en smörgås, en chokladbit, lite nötter eller en energibar eller gel. När man tränar kan det ibland vara svårt att ha med sig nått att äta så låt det och vad du gillar bestämma vad du väljer. När man cyklar är det lättare att äta än när man springer, men inget är omöjligt, man får bara ha lite bättre fantasi som löpare. 

Tänk på att i alla fall ibland träna på det du väljer att tävla på. En mage som rasar under tävling på grund av att man testar något nytt är ingen bra idé.

Glöm inte heller vätska! 

Vill ni läsare att jag ska ta upp något speciellt här på bloggen? Kom gärna med förslag i kommentarrutan nedan!

 

Sophie

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!