Hitta tid för träning och familjeliv

2 juni, 2016

Träna vill många göra men stressen att hinna med det vardagliga med familj, middagar och vänner kan snabbt sätta stopp för de fysiska aktiviteterna.

Träning tänker du. Hinner jag med löpning eller en sväng till gymmet idag? Nej blir ofta svaret för att du ska hämta barn på förskolan, mat ska handlas och tillagas och när kvällens alla måste är gjorda, är klockan för mycket för att du ska orkar ta dig ut. Sedan upprepas det hela vecka in och vecka ut. Men det finns ljus i tunneln. Man kan hinna med både familj och träning genom att planera vecka för vecka.
 
Så hittar du tid till att träna
Två personer som älskar träning och löpning, aldrig väljer bort att träffa sin vänner och har mottot att familjen alltid kommer först, är paret Magnus Nyberg och Trine Nyberg i Kalmar. I en intervju med Aftonbladets Wendela, berättar de två att man har sprungit lopp som maraton och genomfört den svenska klassikern med Vasaloppet, Vansbrosimmet, Vätternrundan och Lidingöloppet för att nämna några. Springer till jobbet gör Trine och Magnus som arbetar hemifrån, tränar på sina luncher. När helgen är kommen så turas de om att träna var sin morgon men är klara till klockan tio för att ha dagen fri för andra aktiviteter. De har tillsammans dottern Hilda som föddes med hjärnskada och har autism, cp-skada, utvecklingsstörning och svår epilepsi. Hilda kan inte gå, prata eller äta själv och behöver hjälp med allt i sin vardag, dygnet runt.
 
– När vi fick diagnosen var det mycket som kändes jobbigt. Träningen blev ett sätt komma ut och tänka på annat och fylla på med energi, säger Trine till Aftonbladet.
 
Någon som också får stryk på foten är tittandet på tv och grejer som kläder klickar de hem på nätet. Deras tips på hur ni ska få tid till både träning och familjen är:
 
Planera tillsammans hur ni ska ge ­varandra tid.
Ta hjälp av en personlig tränare som ­utifrån era förutsättningar och tid kan skräddarsy ett träningsprogram.
Sätt upp mål med träningen.
Packa väskor och ­kläder dagen före träning.
Gör matlådor att ha med på lunchen.
Gör storkok för att ha mat att värma ­dagar när ­tiden tryter.
Boka möten på ­tider som inte krockar med ­träningspass. 
 
Det finns även andra små saker som snabbt ger resultat i vardag med stress kring jobb och familjeliv. Ett av dem är att beställa middags- och matkassar med hemleverans direkt till dörren så slipper ni både ta er till affären flera gånger i veckan och ni kommer billigare undan och ett mindre moment att utföra efter jobbet.
 
Hur får du allt att fungera i vardagen? Har du flera tips eller vill skriva av dig i ämnet? Skriv i kommentarsfältet nedan och dela med dig.
 

Den här artikeln innehåller en av Allt om Löpnings alla playlists från Spotify att ha i lurarna! Du kan även prenumerera på hela denna playlist direkt genom att klicka på Spotify-länken nedan.

Öppna spellistan

Taggar

familjträning

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!