Nu börjar träningen!

8 januari, 2016


Idag sprang jag min första runda på sex veckor. Det blev 2,2 km i 6:17-tempo. Kort, jättelångsamt och helt utmattande. Trots att det snabbaste tempot jag kom upp i var drygt 5:00/km kändes det som en spurt hela vägen. Kroppen verkar ha glömt hur den ställer om till spring-läge.

Mitt enda fokus just nu är att komma tillbaka i form, vänja kroppen vid längre pass, och bygga styrka och stabilitet. Att springa ultradistanser är inget att leka med, och jag vet att jag saknar massa muskler som krävs för att kroppen ska hålla ordentligt. Jag är jättedålig på att träna styrka, det är så tråkigt när man inte kommer någonstans! Men jag ska försöka skapa ett snabbt styrkepass som tränar hela kroppen och göra det tre-fyra gånger i veckan.

Det första målet för i år är Lidingö Ultra 50k. Förra året var det många som sprang fel pga dålig märkning och osäkra funktionärer, så jag ska se till att träna på banan och lära mig den så att jag inte råkar ut för några oavsiktliga genvägar.

Jag använder inget särskilt träningsprogram, jag kommer istället att börja med samma taktik som förra året, springa varannan dag, med långpass på helgerna. När jag känner att kroppen klarar av mer börjar jag köra fyra dagar i veckan, med ett hårt benpass dagen innan långpasset varannan vecka. Att springa dubbla långpass kommer jag nog bara testa några få gånger.

Det känns bra att vara igång igen!

Taggar

lidingö ultramarathon 50klöpningStyrkaträning

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!