Nu börjar träningen för Lidingö Ultra!

11 februari, 2016

Det är lite drygt 12 veckor kvar tills jag springer mitt första ultralopp. Det är pirrigt och spännande och jag ser enormt mycket fram emot det! De senaste veckorna har jag börjat springa lite försiktigt, ungefär en timme i taget, knappt varannan dag, det mesta i skogen. Jag märker att det finns en hel del att jobba på: löpsteget känns inte fantastiskt, jag har ingen bålstyrka över huvud taget och jag känner mig smidig som ett kylskåp. Men jag ska börja lugnt och försiktigt och se till att göra ben/bålstyrka och balans så mycket jag kan, kombinerat med försiktig stretching och några yogaposer.

Tisdag är den första officiella dagen av mitt egenpåhittade 12-veckorsprogram. Det enda jag har skrivit upp är ungefärliga siffror på hur långt jag ska springa. Tanken är som följer:

En vecka lätt: tisdag 10 km, torsdag 15 km, lördag 20 km. Allting sjukt långsamt, gå i alla uppförsbackar, låg puls.

En vecka tungt: måndag 10 km, onsdag 15 km, fredag 10 km, söndag 25/30/35/40 km (beroende på vecka). Jag kommer att variera onsdags- och fredagspassen och köra tempo/fartlek/långa intervaller/backträning, vad jag än känner för att hitta på.

Springa varannan dag, långpass på helgerna, lite fart varannan vecka, resten lågpuls, långsamt, lätt och mjukt. Ett enklare träningsprogram kan bli svårt att hitta. Som hyfsat ny löpare tror jag på mycket vila mellan passen, knappt någon löpning alls snabbare än tävlingsfart, och varierande mängd från vecka till vecka.

Lidingö Ultra 50K, här kommer jag!

Taggar

lidingö ultralöpningträningträningsprogramultramarathon

Gilla:

Senast bloggat

Inga aktuella bloggar hittades.

Gilla Allt om Löpning på Facebook!