Fortsätter fr början

16 februari, 2016

Ett litet "uppvärmingslopp" i maj Spring för Livet i Skövde, där pengarna gick oavkortat till Cancerfonden .
Där stod jag och kände mig lite nervös fast det bara var ett lopp där du kunde välja olika sträckor samt springa el gå och ha barnvagnen med dig.
Varför blir jag lite nervös o taggad..jo för några siffror sitter på bröstkorgen. Herregud är jag 13 eller?..nej men jag ville springa för att bara ta mig runt hela 5 km. Tävla mot mig själv.
Njut av naturen säger man. Det är är ett lopp utan tidtagning , bara min Runkeeper hade jag till hjälp.
Det är loppet var en mer familjefest där barnen fick springa ett lopp i paprikaklubben som Ica hade .
Hur ska ett riktigt lopp bli tänkte jag, när man ska stå i nån fålla o s v
Kunde även känna lite rädsla för loppet i Sthlm , Nike Womens 10 km. När jag stod o väntade på att komma iväg på mina 5 km uppe på Billingen i Skövde.
Där gick skottet och alla rusade iväg .
Jag klarade ungefär 2 km sen fick jag så ont i knät att jag fick gå. Försökte springa då o då men det gick bara inte. Försökte iallafall springa över mållinjen. Hade också hunnit ta lite naturbilder på vägen .
Pengarna gick till Cancerfonden och jag hade lite stolthet i kroppen att jag ställde upp för en god sak.
Men frustrationen över mitt knä. Sthlm om 1,5 mån efter det. Det kändes långt bort att klara.
Vännerna säger man får gå och njut av naturen.
Visst, precis så tänker jag, NOT.

Löpträningen med VSK fortsatte och det tog slut för nybörjargruppen och nu var det dags att gå upp till grupp 1 . Där bör du klara springa runt 6:00 min/km , men vi var flera som inte var så snabba. Som tur var hade de satt in några extra tränare.

Jag googlade mycket på vad som kunde göra mig mer uthållig, snabbare och kom fram till att prova Beet it shots , som är rödbetsjuice. Att man skulle dricka den innan ett lopp, jag drack den 2 v innan och tog en shot innan start. För man ska ju kunna prestera 16-20% mer. Jag greppade varje litet halmstrå för att klara mitt första riktiga lopp som var Nike Womens 10 km.
Hur skulle jag klara 1 mil som hade strul med knät o långsam som en sköldpadda i spåret. Intervallträning med Lvsk och mycket indoor pass på STC samt att träna musklerna i knät på gymmet och core.
Man ska ju hinna med jobb och familj. Det har inte varit några som helst problem . Min minsta dotter på 6 år är med på gymmet och varit med och hejjat på mig i de lopp jag sprungit.

Nu var det dags att springa i Sthlm , herregud, ensam. Min man var med för att hejja på.. Öh han hade nog egentligen inget val hehehe.

Fortsättning följer

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!