Planen

18 februari, 2016

Under tiden att min fot bråkade med mig drog jag ner ganska mycket på löpningen. Färre och kortare pass. Mot slutet av 2015 började det tack och lov kännas bättre och bättre igen. Men då kom jag överens med mig själv om att inte påbörja något träningschema ännu. Bara springa helt kravlöst. Lite mer struktur, det fick vänta till januari. Sagt och gjort. 

På jullovet började jag skissa på ett träningschema som jag tror kan få mig i lite bättre form igen till senvåren. Ungefär såhär har jag tänkt:

  • Varje vecka springer jag tre till fyra pass. Helst inte färre men heller inte fler. (Jag är fortfarande orolig för att få återfall eller nya skadeproblem om jag skruvar upp mängden eller intensiteten för mycket.)

  • Nyckelpasset fortsätter vara långpasset på helgen. Men eftersom jag också har bestämt att inte satsa på något maraton i år, så behöver jag inte springa så långa pass som tre mil. Jag ökar gradvis från ungefär 16 till 24 kilometer.

  • De veckorna jag springer tre pass ska helst ett utav dem innehålla någon form av extra utmaning. Kan vara korta eller långa intervaller, kanske testa backpass eller tröskelpass. Jag vill försöka variera mig och jag har lagt in förslag i schemat men om jag känner för något annat så är det bara att byta. (Den bästa träningen är den som blir av och det är lättare att utföra upplägg som man är sugen på.)

  • De veckorna jag springer fyra pass behöver jag inte nödvändigtvis lägga in några intervaller.  

  • Utöver löpningen är målet att komma iväg till mitt gym åtminstone en gång per vecka för styrketräning (oftast i form av cirkelpass). Kan jag dessutom komma iväg och klättra någon gång ibland, så är det en stor bonus. Även lite hemma-yoga vore inte fy skam.

  • Jag fortsätter cykla till och från jobbet (hela sträckan eller drygt halva vägen), i stort sett alla vardagar.

  • Jag fortsätter med mina (p)rehab-övningar för foten. 

Naturligtvis kommer det att komma dagar eller kanske veckor som det inte funkar till fullo. Men jag tycker att det är väldigt skönt att ha en grundplan att följa. Det har gått ganska bra hittills...

Hur som helst - ikväll ska jag vila. Det är viktigt det också!


 

 

 

Taggar

träningsprogram; träningsupplägg

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!