Löpning vs. Löpning för triathlon

18 februari, 2016

Att löpträna har alltid varit betydelsefullt för mig av flera orsaker. Ibland har det handlat om jakten på ett nytt Pb, ibland om att bara få komma ut en stund i min ensamhet. Ibland har det varit korta intensiva intervallpass och ibland långa och lugna distansrundor. Målet med min löpning har varierat genom åren. Sedan jag har börjat med och flyttat fokus från ren löpning till triathlon har jag fått justera både träningsupplägg och löpteknik. Anledningen till det är att jag som triathlet alltid påbörjar min löpning med redan trötta muskler. Det gör att jag måste prioritera att utveckla min löpstyrka istället för exempelvis fartträning. Jag har fokuserat på följande pass den senaste tiden:
Långpass (90 min och uppåt)
Löpstyrka (Löpning i terräng med inslag av backintervaller)
Tröskelpass (8x5 min med 1 min aktiv vila)
Distanspass (60-90 min med fokus på återhämtning och cirkulationen)

Målet är att skapa en bra grund inför tävlingssäsongen för att framåt april börja öka distansen och om möjligt ännu tydligare skilja på distans- och kvalitépassen. När det kommer till att utveckla den centrala kapaciteten (hjärta/lungor) bedriver jag denna typ av träning på cykelsadeln då det är mer skonsamt på kroppen och visat sig ha mindre påverkan på återhämtningen. Det går helt enkelt att ha en annan kontinuitet. Om du som renodlad löpare funderat över att testa på en triathlon är mitt tips att lägga in mer löpstyrka i ditt träningsupplägg. Det kan vara i form av backintervaller eller varför inte som fartlek i kuperad terräng. Lycka till och se till att utgå från just dina mål

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!