Dagens pass och mina tankar om kostperiodisering

20 februari, 2016

Efter en välbehövlig återhämtningsdag som förutom jobb ägnades åt renovering så var det återigen dags för ytterligare ett pass, den här gången på cykeln. 3 timmar trainlowpass dvs på fastande mage. Jag har försökt köra ganska många pass med just låga glykogendepåer i vinter då dessa har visat sig boosta fettoxidationen i blodet. Förr kunde jag knappt springa 5 km innan frukost, nu klarar jag sträckor upp mot 32 km på fastande mage. Har tappat ganska mycket i kroppsomfång under vintern och mycket av det tror jag mig kunna tillskriva dessa pass. Har dock kompenserat det med ökad styrketräning vilket gjort att jag trots det varit stabil i min vikt. Att köra trainlow under mina distansrundor medan jag kör train high på mina intervallpass är ett sätt att periodisera min nutrition. Till vardags har jag gjort en ganska dramatisk omställning från att ha ätit ganska mycket kolhydrater till att nu äta betydligt mycket mer fett och protein istället vilket gjort mig lite tajtare i kroppen. En del av det kan naturligtvis tillskrivas en viss vätskeminskning då kolhydrater binder just det. Däremot ser jag till att öka mängden kolhydrater en aning i direkt anslutning till högintensiva pass samt tillföra kroppen en blandning av kolhydrater, elektrolyter och aminosyror under dessa pass för att låta kroppen prestera optimalt. Allt är helt enkelt beroende av passets syfte.
Under trainlowpassen är tempot måttligt och då klarar kroppen utan problem att driva på utan raketbränslet kolhydrater. Det är natuligtvis så att tempot kommer vara ett helt annat när det är dags för tävling men genom att öka fettoxidationen kommer kroppen vara bättre på att hushålla med glykogenet som finns lagrat både lokalt i musklerna och i levern. Dessutom är det ju bra att kunna hantera en energikälla som det finns näst intill obegränsat av.
Åter tillbaka till dagens pass. Folk brukar alltid fråga hur jag överlever dessa pass vintertid. Att sitta tre timmar och ibland även längre än det tittandes in i en vit betongvägg kan få även den bäste att kasta in handduken av ren tristess. Naturligtvis lägger jag in mestadels högintensiva pass på trainern under den här delen av åren. Men jag vill ändå försöka få in ett längre cykelpass i veckan för att vänja senor, ligament och muskler vid den långvariga belastningen. Sen tycker jag att det är ganska skönt att prioritera att köra ganska mycket av den "fettförbrännande träningen på cykeln då det sliter mindre än motsvarande träning i löpspåret. Naturligtvis kommer dessa pass bli betydligt mycket längre senare men då slipper jag att göra det framför ytterligare ett par avsnitt av Hawaii five-o. Imorgon väntar ytterligare ett trainlowpass. 2 timmar mörkerlöpning i pannlampans sken längs Gränsöleden. Vacker terräng vid Östersjöns strand. Vill du läsa mer om leden, planerar du ett besök i Västervik och vill passa på att springa lite. Gå då gärna in och läs mer på
http://www2.vastervik.com/sv/mobile/aktivitet/a387998/gransoleden_387998/detaljer?filter=c%3D19836
//Erik
Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!