En orange apelsin i jätteformat

22 februari, 2016

Att vara nybliven egenföretagare har sina berg och dalbans-dagar. Förra veckan var det lugnt rätt många dagar, men så kom Fredagen med stort F. 3 träningspass samt en PT-kund, och föreläsning i kost på kvällen. Väl hemma vid halvtolv på natten så dök jag i säng för att ladda inför lördagen, utbildningsdag med drygt 5 timmars träning och lite teori.

Har ni reflekterat över så kallad zombiesittning i soffan. Kroppen känns tung som en flodhäst och huden lite känsligt, de globala musklerna jobbar ihärdigt för att reparera sig. När katten började trampa efter kel på mina ben, tryckte jag ner den så den gav mig värme och där satt jag, som en stirrande zombie med en katt nerklämd i knät, och bävade inför min träningsklass på söndagsmorgonen. Jag hade inga stora förväntningar på att jag ens skulle kunna utföra klassen, men när det känns som mest omöjligt blir det oftast banne mig de bättre passen och orken finns, mer än man tror.

Ingen av dessa totalt 9 timmars-pass på 3 dagar var löpning, men mycket löpstyrka utan att jag primärt tänkte på det. Mycket höfter, mycket skuldror, bålen och explosivitet i konditionsblocken. All träning är bra träning som gynnar en direkt eller indirekt. Men ska man bli bra på något så gäller den enkla vägen att göra det ofta helt enkelt. 

Den här måndagen är given för vila, för att kunna belasta kroppen än mer- och för att få effekten av vad jag vill uppnå på nästa pass.Inte osagt att man kan träna varje dag- för det Kan man- jajamensan, det är till och med väldigt bra, det handlar inte om någon överdrift, och det vet de flesta innerst inne, men det är ju skönt att lägga energi på ursäkter istället. Jag har en tanke om att jag ska skriva en bok med ursäkter, dåliga ursäkter, en dag, för det är många som orkar lägga tid på det, men det är enbart en själv som mår dåligt, och de flesta vet att man mår bra av att röra på sig,- det har med de fina hormonerna att göra, de frisätts och man mår bra, känner glädje, och det ger direktsvar till kroppen så man till och med kan känna direkt lycka. Men- välj hur du tränar. Välj mellan motion och träning. Vardagsmotionen hävdar jag är viktigare än träning, motionen är något man bör göra varje dag, det vill säga att röra på sig istället för att välja sitta. Gå, stå, tåhäv vid tandborstning, stå på ett ben i fikakön på jobbet, gå till kollegan istället för att maila, tänka att nästa ställning du står eller sitter i är den bästa, jag sitter på min stora orangea ”apelsin”, coren stärks oerhört, bra för löpare, simmare, cyklare, alla. Sluta bli irriterad på att du inte får sitta på tunnelbanan för det är fullt, bli istället glad över att få stå, då har du en bra vardagsmotion i form balans, bål, pigghet spänn lite extra med rumpan, så får du stort sett ett helkroppsmotionspass på tunnelbanan. Keep it simple, lägg energi på den lilla positiva sak.

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!