Trainlowpass

25 februari, 2016

Det är ganska vanligt bland motionärer inom triathlon att köra alldeles för hårt alldeles för ofta. Risken att hela tiden försöka effektivisera sin träning när du belastar kroppen varje dag lan vara rent kontraproduktivt då muskulaturen inte hinner återhämta sig och man minskar effekten av superkompensationen. För mig som sysslar med långdistanstriathlon är det viktigt att inte köra hårt på allt för många pass då det är lätt att bli sliten. Även om jag kommer köra mer distansfokus senare i år så kör jag relativt mycket distansträning på trainern så här års. Försöker få till två distanspass (1 på 2,5 timmar och ett 1 på 3 timmar) där det längre passet blir längre var fjärde vecka samt två intervallpass i veckan med fokus på cykelstyrka. Kommer efter hand lägga in mer fartträning på tröskelnocå eller strax över. Vad det gäller löpningen så ligger 2/3 pass i distansfart. Det första passet är i nuläget 60 min men ska progressivt byggas upp till 90 min. Det andra är ett längre pass som under det här blocket är 2-2,5 timmar i terräng med fokus på att effektivisera fettoxidationen. Till det lägger jag till ett kvalitetspass som i nuläget består av backintervaller. Anledningen till att jag fokuserar på att bygga så pass mycket styrka just nu är för att spara energi på loppen senare under året. När det gäller simningen blir det i nuläget 2-3 intervallpass i veckan vilket ökar när detnär dags för utomhussäsongen. Dessutom kompletterar jag med ett pass tung styrketräning för att stärka upp ytterligare. Med tanke på att träningsveckan varierar mellan 14-18 timmar i volym just nu så är det inte att jag inte längtar efter de långa och lugna distanspassen.
Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!