Stigande form

27 februari, 2016

Gårdagen blev en minst sagt hård träningsdag. Inledde dagen på löpbandet. Efter en ordentlig uppvärmning blev det 12 backintervaller med 10-12% lutning. Tog rejält på både säte och lår. Efter en dusch och några timmars jobb var det dags för ett lunchpass i form av simning. 6000 m crawl i intervallform brände rejält i rygg, axlar och ben. Som om inte det räckte rev jag av 60 min intensiva intervaller på racern innan läggdags. Efter en påfyllning av främst protein och en minimal mängd kolhydrater blev det att bege sig till sängen i hopp om att kroppen skulle kännas något så när fräsch inför dagens löprunda.
Vaknade 03:40, tog på mig mina löparkläder, pannlampa och gpsklocka. På väg ut slängde jag i mig ett par glas vatten och lite koffein innan jag gav mig av. Förutom första kilometern kändes kroppen riktigt pigg och jag fick anstränga mig för att inte öka tempot utan fick tålmodigt hålla mig på en långdistansfart runt 6 min/km. Löjligt långsamt kan man tycka med tanke på hur mycket jag tränar, men med tanke på att fokus låg på låg puls och att det var ett trainlowpass så ville jag inte trycka på. De sista kilometrarna tillät jag mig dock att trycka på lite och snittade de sista 4 kilometrarna i 4 min/km-tempo. Totalt avverkades 21 km innan jag kom hem vis 06:00. En perfekt start på helgen. Känns verkligen som om löpformen är på väg med tanke på att jag hade sådant tryck i benen trots att jag befinner mig mitt i en hård träningsperiod.
Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!