Styrketräning i löparspåret.

1 mars, 2016

Idag har vi kört ett pass där vi har blandat löpning och styrketräning. Rundan är ungefär 5,5 km lång och går på asfalterade vägar, cykelvägar och villagator. De som sitter inne och äter middag när vi springer förbi undrar nog vad det är för tokstollar som kommer kutande utanför på gatan. Under dessa pass blandar vi vanlig löpning med olika typer av upphopp, utfallssteg, framför-bakom-steg och sidolöpning. Vi springer baklänges, trippar på tå och vi rusar allt vad vi kan uppför backar. Detta blandas med styrkeövningar som vi gör på olika ställen längs vägen. Vi stannar till på skolgården, olika lekplatser, vid parkbänkar, ett broräcke och en vägbom. Styrkeövningarna består av tricepspress, armhävningar, pull upps och lite benstyrka. Vi gör vad som faller oss in helt enkelt. Vi är riktigt effektiva när vi kör så efter en löpsträcka stannar vi snabbt vid en plats och utför en styrkeövning och sen springer vi vidare utan att ha förlorat allt för mycket i puls. Folk som är ute och går med sina hundar eller kör förbi oss i sina bilar får tycka vad de vill, vi kör våra övningar ändå!

Från och med imorgon den 1/3 går det att anmäla sig till Kretsloppet, den största löpartävlingen i Borås. Kretsloppet är ett fantastiskt trevligt lopp som jag verkligen kan rekommendera. Man kan springa 5, 10 eller 21 km. Banan är platt som en pannkaka så det är lätt att få bra tider. Jag är i valet och kvalet om jag ska anmäla mig till 21km-loppet i år. Min träningskompis Mia är anmäld till Gbg-varvet och eftersom vi alltid tränar tillsammans får ju jag också träning för att springa en halvmara. Imorgon ska jag bestämma mig

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!