Frukost

4 mars, 2016

När det kommer till kost finns det ju nästan lika många dieter och åsikter som det finns människor! Jag försöker undvika socker och undviker till vardags vitt bröd, flingor, vit pasta, läsk, godis etc så mycket jag kan. Men jag är en riktig kolhydratknarkare så på helgerna kan det slinka ner lite av varje, men jag försöker hålla det under kontroll. Jag älskar godis och snacks och skulle uteslutande kunna leva på det! Däremot är jag inte rädd för att äta kolhydrater och undviker dem inte, men jag föredrar dem från källor som rotfrukter, potatis, frukt, grönsaker och havregryn för att ge några exempel.


Det är ju inte bara bodybuilders som har ett ökat behov av protein, utan även löpare kan ju ha fördel av att få sig lite extra. Vi bränner vårt muskelprotein i samband med längre löpningar, för proteinet är mer lättillgängligt än våra fettdepåer. Musklerna vill vi behålla så lägg gärna till ett ägg till havregrynsgröten, ha keso, makrill eller tonfisk på mackan istället för ost. Jag gillar att käka kvarg för jag tycker att det är ett snabbt sätt att höja proteinnehålet utan att tillföra alltför mycket kalorier. 


Favoritfrukosten just nu är bananpannkakor, så himla gott och enkelt! Jag gör det på 1 banan och 1 ägg och steker i lite smör. Äter det ihop med kvarg och frukt och bär. Ska jag träna under förmiddagen äter jag hellre havregrynsgröt. Brukar köra den i micron i 1 minut, röra i ett ägg och köra 1 minut till. Godare än vanlig gröt och man känner inte av äggsmaken alls! Till det har jag kvarg och lite frukt och bär. Insnöad på frysta körsbär just nu!


För att inte vara helt full när det är springdags brukar jag ställa klockan tidigt, gå upp och äta frukost och sedan gå och lägga mig igen. På så sätt hinner jag träna på morgonen/förmiddagen, jag har svårt att träna långt på tom mage.


Vad äter ni till frukost? Ge mig tips!


Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!